ad

Hoe gezond zijn bramen, kruisbessen, blauwe en rode bessen?

Laatst bijgewerkt: mei 2014
123-rode-bessen-fruit-170-05.jpg

nieuws Aardbeien, frambozen, braambessen, kruisbessen of stekelbessen, witte bessen, rode bessen, blauwe bessen of bosbessen en zwarte bessen of cassisbessen zijn voorbeelden van zacht zomerfruit. Zij bevatten veel essentiële voedingsstoffen voor weinig calorieën. Ze bevatten relatief veel voedingsvezels en vitamine C.
Het gemiddelde vezelgehalte van zacht zomerfruit bedraagt 4,8 g per 100 g ten opzichte van 2,2 g in ander fruit.

Vooral aardbeien, frambozen, bramen, kruisbessen, witte en zwarte bessen zijn bijzonder rijk aan vitamine C. Per 100 g brengen ze 40 tot 82 % (zwarte bessen zelfs 250 %) aan van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C (60 mg per dag). In België is de aanbeveling voor volwassenen opgetrokken van 70 tot 110 mg per dag. 100 g aardbeien levert rekening houdend met deze nieuwe aanbeveling nog bijna de helft van de benodigde dagdosis vitamine C; 100 g frambozen, kruisbessen en witte bessen zijn elk nog altijd goed voor ongeveer een derde en 100 g zwarte bessen voor 136 % van de huidige vitamine C-aanbeveling. Bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven wordt een extra inname van respectievelijk 10 en 20 mg vitamine C per dag aangeraden. Rokers die meer dan 10 sigaretten per dag roken moeten 20 % meer vitamine C innemen.

Een extra portie zomerfruit kan dus handig zijn naast ander fruit. Elke zomervrucht heeft zijn eigen smaak maar ook zijn unieke samenstelling. Afwisseling is daarom belangrijk.
In het kader van een gezonde voeding wordt aangeraden om het hele jaar door 2 tot 3 stuks fruit per dag te eten. Dit komt overeen met zo’n 250 tot 375 g. Eén portie fruit komt ongeveer overeen met 1 appel, 2 pruimen, 1 perzik, 2 abrikozen, 1 nectarine, 10 trosjes witte, rode of zwarte bessen, een hand kersen (30 stuks), een hand aardbeien (10 stuks), een hand frambozen, bosbessen of braambessen (35 stuks).
Ongewassen en met de kroontjes of steeltjes er nog aan is zacht zomerfruit meestal 2 tot 3 dagen houdbaar. Zacht zomerfruit moet in de koelkast worden bewaard (3 tot 7°C), bij voorkeur in de groentelade.

Was fruit steeds voor gebruik. Laat het niet in water liggen maar spoel het bij voorkeur af onder stromend water. Zo wordt het verlies aan vitaminen en mineralen beperkt. Laat zacht zomerfruit vervolgens in een vergiet uitlekken en dep het droog met keukenpapier. Snij pas na het wassen kroontjes of steeltjes weg. Zo voorkom je dat de vrucht te veel water opneemt en aan aroma verliest.
Alle bewerkingen die zomerfruit ondergaat zoals pureren, koken, pasteuriseren en drogen gaan gepaard met verlies aan nutriënten. Vooral vitamine C en voedingsvezels zijn hiervoor kwetsbaar.


ad


pub