ad

Voedingssupplementen kunnen gevaarlijk zijn in combinatie met geneesmiddelen

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Kruiden- en andere supplementen op basis van Echinacea, Ginkgo biloba en Sint-Janskruid kunnen gevaarlijke bijwerkigen veroorzaken bij mensen die bepaalde geneesmiddelen moeten innemen. Dat zeggen onderzoekers van de China Medical University in Taiwan en de University of Illinois in Chicago in het International Journal of Clinical Practice.

De onderzoekers bekeken in totaal 213 verschillende supplementen en 509 geneesmiddelen en vonden bijna 1.500 mogelijke interacties tussen de supplementen en geneesmiddelen.
• Supplementen op basis van Sint-Janskruid, magnesium, calcium, ijzer en Ginkgo gaven de meeste complicaties.
• Bij de geneesmiddelen traden de meeste interacties op in combinatie met de bloedverdunner Warfarin, gevolgd door insuline, aspirine en digoxine. Vooral geneesmiddelen voor neurologische of hart-problemen leverden een probleem op.
• 43% van de interacties werden veroorzaakt doordat het supplement deopname of de werking van het geneesmiddel verstoorde.
• 16% van de interacties waren gevaarlijk, zoals bijvoorbeeld een ernstige bloeding.

De onderzoekers besluiten dat mensen die geneesmiddelen nemen en daarnaast ook een voedingssupplement willen nemen, dat best vooraf bespreken met hun arts.




ad


pub