Rugpijn: blijf bewegen

Laatst bijgewerkt: oktober 2011
tek-rugpijn-170_400_10n.jpg

nieuws Zeven op tien Belgen krijgt ooit te maken met lage rugpijn. Gelukkig verdwijnen die pijnen bij de meeste mensen spontaan binnen de 6 weken. Bij anderen daarentegen wordt de pijn permanent of komt hij regelmatig terug. Als rugpijn langer dan drie maanden aan een stuk blijft aanslepen, spreken we van chronische rugpijn. Chronische rugpijn gaat nooit zomaar weg, maar wijst niet noodzakelijk op een ernstig probleem. De echte oorzaak is vaak onduidelijk, meestal is het een samenspel van verschillende factoren. Niet alleen strikt lichamelijke factoren (slaap- of zithouding, staand werk, zware lasten tillen, overgewicht, te slappe buik- of rugspieren, enz.) maar ook psychologische, sociale en persoonlijke factoren kunnen hierin een rol spelen.

Het heeft meestal geen zin om allerlei gesofistikeerde onderzoeken, zoals labotesten, radiografieën en scanners te doen. Alleen als de arts bepaalde symptomen vaststelt die kunnen wijzen op een onderliggende ernstige aandoening kunnen ze nuttig zijn.

Wanneer u rugpijn hebt is de verleiding groot om op de zetel te liggen of in uw bed te kruipen. Even rusten kan geen kwaad, het kan de klachten tijdelijk verlichten. Maar langdurig platte rust (gedurende meerdere uren of dagen) is contraproductief. Uw rugpijn wordt er alleen maar erger van.

Best is om zo snel mogelijk, en zeker na twee dagen uw gewone activiteiten te hervatten. Actief blijven zorgt voor een sneller herstel bij de meeste rugpijnen.
• Probeer al uw dagelijkse taken uit te voeren, zolang deze onder de pijngrens blijven. Wanneer u toch pijn voelt, pauzeer dan even of probeer een andere activiteit. Eventueel moeten de werkomstandigheden tijdelijk aangepast.
• Verander elk kwartier van houding zodat de druk in uw wervelkolom regelmatig verandert en er telkens andere structuren belast worden.
• Beweeg elke dag minimum een halfuur.
• Vermijd activiteiten waarbij u voorover moet buigen of waarbij u zich vaak moet draaien.
• Vermijd lang in de auto zitten. Als u toch lang moet zitten (in de auto, trein of vliegtuig, voor de televisie, enz.), ondersteun uw rug dan goed met een kussen.
• Neem eventueel tijdelijk een pijnstiller en/of een spierontspanner.

Wanneer naar de dokter?

U hoeft niet altijd met rugklachten naar de dokter. De meeste rugpijnen zijn immers vrij onschuldig. Ze zijn meestal afkomstig van een overbelasting. Ze gaan ook vanzelf weer over binnen een week of zes, meestal zelfs al veel vroeger.

In volgende gevallen moet u wel een arts raadplegen:

• wanneer u voor de eerste keerrugpijn krijgt en u bent jonger dan 20 of ouder dan 50,
• wanneer de pijn ondraaglijk is,
• wanneer de pijn uitstraalt tot onder de knie,
• wanneer de kracht in uw benen vermindert of wanneer u verlammingsverschijnselen gewaarwordt,
• wanneer het gevoel in uw been vermindert (een doof, slapend been of tintelingen),
• wanneer de pijn na twee weken niet vermindert of wanneer de pijn integendeel toeneemt,
• wanneer u problemen krijgt met het plassen (niet kunnen plassen of ongewild urineverlies),
• wanneer nog andere bijkomende klachten optreden.

Meer info
www.gezondweb.be



verschenen op : 13/10/2011


pub