Hoe gezond zijn noten?

Laatst bijgewerkt: July 2015
123-noten-gemengd-voed-07-15.jpg

tips Mensen die elke dag 10 gram noten of pinda's eten leven gemiddeld langer dan mensen die geen noten of pinda's eten: hun sterftekans lag gemiddeld 23 procent lager. Minder dan 5 en meer dan 10 gram leidt niet tot nog kleinere sterftekans kans. Ook het eten van pindakaas heeft geen verband met latere sterfte. 10 gram komt neer op 1,5 walnoot of 5 amandelen. Noten bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen die mogelijk beschermen tegen bepaalde ziektes. De sterfteverlaging was het sterkst voor luchtwegaandoeningen, neurodegeneratieve ziekten en diabetes, gevolgd door kanker en hart- en vaatziekten.
Dit blijkt uit een groot onderzoek van de Universiteit Maastricht waarbij ruim 120.000 Nederlandse mannen en vrouwen van 55-69 jaar gedurende tien jaar werden gevolgd. Ze moesten vragenlijsten invullen over hun eet- en drinkgedrag en werden regelmatig onderzocht.
Dit onderzoek bevestigt eerdere onderzoeken over de gezondheidsvoordelen van noten en pinda's.

Waarom zijn noten gezond?
Noten leveren goede voedingsstoffen zoals ijzer, vitamine E en B-vitamines. Ook bevatten ze vetten, waarvan een groot deel enkelvoudige of meervoudig onverzadigde vetten. Het eten van noten zorgt voor een lager cholesterolgehalte en lijkt beschermend te werken tegen hart- en vaatziekten.
Welke voedingsstoffen ze bevatten verschilt per soort. Hazelnoten, walnoten of amandelen bevatten relatief meer onverzadigd vet, en minder verzadigd vet, dan cashewnoten of pinda’s. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Ze bevatten wat minder ijzer dan noten. Amandelen worden officieel beschouwd als fruit.

In een commentaar bij dit onderzoek zegt het Nederlandse Voedingscentrum dat elke dag een kleine hoeveelheid noten past in een gezond eetpatroon. Maar ze bevatten ook veel kilocalorieën, zo’n 160 per handje (25 gram). Ter vergelijking: een wortel van 20 gram bevat 7 kilocalorieën. Ook krijgt u met gezouten noten snel te veel zout binnen. Het beste is om te kiezen voor ongezouten noten, bijvoorbeeld de gemengde. Zo krijgt u zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen maar geen zout.
Overigens mag u de gezondheidsvoordelen van noten ook niet overdrijven. Als u dagelijks uw portie noten eet, maar voor de rest ongezond eet en drinkt, rookt en/of te weinig beweegt, zullen ze weinig effect hebben.

www.mumc.nl/actueel/nieuws/noten-en-pindas-gerelateerd-aan-verlaagde-sterfte
www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/hoe-goed-zijn-noten.aspx



verschenen op : 15/07/2015
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt