Hoofdpijn of migraine door te veel of te weinig cafeïne

dossier Heb je regelmatig last van hoofdpijn of migraine, dan kan dat veel oorzaken hebben. Eén daarvan is cafeïne: sommige mensen krijgen namelijk hoofdpijn bij overmatig cafeïnegebruik. Of wanneer ze enkele dagen géén cafeïne gebruiken. Cafeïne zit niet alleen in koffie maar ook in thee, ice-tea, cola, de meeste energiedranken, cacao-dranken, chocolade, en pijnstillers met cafeïne. De enige remedie is het dagelijks gebruik langzaam verminderen.

Lees ook: Is koffie kankerverwekkend?

123-koffie-bonencaffeine-05-18.jpg
De meeste mensen kunnen zonder problemen dagelijks meerdere koppen koffie drinken. Meer zelfs, ze voelen er zich beter en alerter bij. Maar sommige mensen krijgen na verloop van tijd een chronische vorm van hoofdpijn die bijna voortdurend aanwezig is. Dat kan gepaard gaan met andere verschijnselen zoals vermoeidheid, misselijkheid, prikkelbaarheid en slaapproblemen. De hoofdpijn is vaak ‘s morgens bij het ontwaken het ergst. 

Lees ook: Middelengeïnduceerde hoofdpijn

Hoeveel cafeïne is te veel?

Men spreekt van overmatig cafeïnegebruik wanneer men meer dan 200 mg cafeïne consumeert per dag. Sommige mensen kunnen ook al bij een lagere dagelijkse consumptie hoofdpijnproblemen krijgen.

In onderstaande tabel zie je een schatting van hoeveel mg cafeïne je kan verwachten in bepaalde cafeïnehoudende producten.

Product

Mg cafeïne per 100 ml/mg

Portiegrootte (per kop/glas in ml)

Mg caffeïne per portie

Koffie filter

70

125

85

Espresso

130

50

65

Deca

2,5

125

3

Thee

30

125

40

Ijsthee

9

180

16

Cola

10

180

18

Energiedrank

30

250

80

Energieshot

135

60

80

Chocolademelk

2

180

4

Pure chocolade

40

100 g (reep)

40

Melkchocolade

20

100 g (reep)

20

Ook sommige pijnstillers die vaak bij hoofdpijn worden gebruikt, bevatten cafeïne (50 tot 100 mg per pil), of ongeveer het equivalent van 1 kop koffie.

Ontwenningsverschijnselen

Een ander bekend fenomeen zijn mensen die tijdens de week heel veel koffie (of andere cafeïnehoudende dranken) drinken, en in het weekend, als ze geen of weinig koffie drinken, steevast geplaagd worden door een migraine-achtige hoofdpijn. Dit kan gepaard gaan met vermoeidheid, prikkelbaarheid, rusteloosheid, trillende handen enzovoort.

Alhoewel dit soort ‘weekend-hoofdpijn’ ook andere oorzaken kan hebben (bijvoorbeeld later naar bed en/of langer uitslapen, meer alcohol, ontspanning na stress enzovoorts), doe je er goed aan om ook aan cafeïne te denken als je in de week heel veel koffie drinkt.

Het gaat hier in feite om een ontwenningsverschijnsel. Men noemt het dan ook over “caffeine-withdrawal”-hoofdpijn. Dit soort hoofdpijn treedt typisch op binnen de 24 uren na het laatste gebruik en bereikt een piek na 24 tot 48 uren. Het kan enkele dagen aanhouden. De hoofdpijn verdwijnt vrij snel als je opnieuw koffie drinkt.

Hoe meer koffie je drinkt, hoe groter de kans op dit soort verschijnselen en hoe sterker de ontwenningsverschijnselen. Maar hoeveel te veel is, verschilt van persoon tot persoon. 

Wat kan je doen tegen hoofdpijn door cafeïne?

De enige oplossing is te stoppen met cafeïnehoudende dranken. In het begin kan de hoofdpijn of de migraineaanvallen in ernst toenemen. Stop daarom niet opeens. Neem bijvoorbeeld elke week een kopje koffie per dag minder.

Ter verlichting van de “caffeine-withdrawal”-hoofdpijn kan eventueel gedurende 1 week een pijnstiller, zoals paracetamol of ibuprofen, worden voorgeschreven.

Is de hoofdpijn eenmaal verdwenen, dan kan je voorzichtig proberen of je weer een kop koffie of thee kunt nemen zonder dat dat klachten geeft. Soms lukt dat, soms niet.

Bronnen:
www.hoofd-stuk.be
www.food-info.net
www.voedingscentrum.nl
www.migrainetrust.org/factsheet-migraine-triggers-10505 www.nhg.org/standaarden/samenvatting/hoofdpijn


Laatst bijgewerkt: september 2022
Gaat je kind gezond de winter tegemoet? Gaat je kind gezond de winter tegemoet?
Vibovit

Ben jij ook vaak bezorgd over de hoeveelheid vitamines en voedingsstoffen die je kind binnen krijgt ? Fysieke en mentale groei vraagt veel energie. Er is een makkelijke manier om te voorzien in die behoefte.

Ontdek het hier

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram