- dossierKapotte of droge lippen: vermijd likken
- dossierWaterpokken of windpokken: symptomen en behandeling
- nieuwsAcute diarree op reis: hoe kan je als ouder anticiperen?
- dossierVakanties in Vlaanderen: schoolkalender tot 2026-2027
- nieuwsSchoolvakanties, brugdagen en verlengde weekends in Vlaanderen in 2025
Over leerstoornissen: Ik heet niet dom, leren leven met leerstoornissen.
boeken-interviews
Het Leuvense “Eureka” Onderwijs- project speelt sinds jaren een voortrekkersrol in het herkennen en aanpakken van leerstoornissen bij begaafde kinderen en volwassenen. Sinds begin jaren 1980 zoeken zij manieren om mensen met leerstoornissen optimaal te laten functioneren in hun schoolloopbaan en latere leven.
Pedagoge Anny Cooreman en psychologe Marleen Bringmans coördineren het project en ontwikkelen nieuwe methoden en technieken om jongeren met leerstoornissen te leren compenseren. Hun ervaringen verzamelden zij nu in een praktisch boek “Ik heet niet dom, leren leven met leerstoornissen”.Het contact met de talrijke gezinnen met leergestoorde kinderen en ouders leerde hen een patroon te ontdekken in verschillende leerstoornissen. Stoornissen in de aandacht en het geheugen en in het bijzonder in de automatisering vormen de grondslag. Leerstoornissen hebben weinig of niets met intelligentie en motivatie te maken.
Na het maken van een video, waarin kinderen en volwassenen met leerstoornissen vertellen hoe het probleem hun leven volledig bepaalt, kwamen de auteurs op het idee een aanvullend boek te maken. Het geeft een overzicht van de verschillende soorten leerstoornissen (dyslexie, dyscalculie, dyspraxie…) en biedt een gevarieerd aanbod van tips en hulpmiddelen om te leren leven met leerstoornissen. De auteurs zeggen zelf dat je het boek best gebruikt ‘als een kookboek’: je kan het recept stap voor stap volgen of je bladert er zomaar wat in om ideeën op te doen. Je kan kiezen wat je ligt en ermee aan de slag gaan. Het is een goede aanzet voor ouders, leerkrachten en jongeren om situaties te herkennen en eraan te werken.
De positieve boodschap (‘laat je stoornis een gave worden’) is in onze prestatiegerichte tijden een verademing. Omdat het boek een zeer breed veld van stoornissen beslaat, kunnen we ons inbeelden dat mensen wel nood kunnen hebben aan meer specifieke literatuur of hulp rond hun eigen probleem, zoals dyslexie, dyspraxie of ADHD. Maar ook daar is dankzij een toegankelijke literatuur –en websitelijst een aanzet toe gegeven in dit boek.
Nog enkele boekentips die we u niet willen onthouden:
• Zit stil! Handleiding voor het opvoeden van overbeweeglijke kinderen” is uitgegeven bij Lannoo en is een gids voor ouders van overbeweeglijke kinderen. Het boek is wetenschappelijk gefundeerd maar neemt expliciet afstand van het wetenschappelijk discours waar ouders in de praktijk weinig aan hebben. Het richt zich op wat ouders nuttig of belangrijk vinden in de omgang met hun kinderen. Een apart hoofdstuk wordt besteed aan specifieke problemen als hyperkinetische of ADHD-kinderen.
• Kinderen met ontwikkelingsdyspraxie verscheen bij Acco en gaat dieper in op leerstoornissen van de motorische vaardigheid. Het beschrijft de ontwikkeling van motorische vaardigheden en de mogelijke stoornissen, besteedt aandacht aan assessment en therapie en eindigt met een opsomming van tips. Onmisbare basisinformatie voor begeleiders.
• Ik schreif faut, omgaan met dyslexie van Martine Ceyssens, verschenen bij Lannoo
zie de boekbespreking :
- Ik heet niet dom, leren leven met leerstoornissen, Anny Cooreman, Marleen Bringmans, Acco 2002
- Zit stil! Handleiding voor het opvoeden van overbeweeglijke kinderen, Compernolle & Doreleijers, Lannoo 2001-
- Kinderen met ontwikkelingsdyspraxie, leidraad voor begeleiders en ouders, Paul Calmeyn en Griet Dewitte, Acco 2001