Waarom kinderen zich gerust mogen vervelen

dossier

Ouders ervaren het als een uitdaging wanneer hun kinderen zich vervelen. Zeker in vakanties of in het weekend hoor je vaak: “Ik verveel me!” Toch blijkt verveling helemaal niet slecht te zijn. Integendeel: het is gezond, leerzaam en kan de creativiteit van kinderen stimuleren.

Verveling bij kinderen is normaal en nuttig

Verveling is een natuurlijke emotie, vergelijkbaar met een waarschuwingslampje in een auto. Het geeft kinderen aan dat wat ze op dat moment doen, niet interessant of betekenisvol is. Volgens psychologe Erin Westgate is dit een kans voor kinderen om zelf oplossingen te zoeken en activiteiten te ontdekken die hen echt voldoening geven.

Kinderen hebben vaak meer tijd nodig dan volwassenen om prikkels te verwerken. Even niets doen betekent dat hun hersenen kunnen rusten en eerdere ervaringen kunnen verwerken. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat kinderen hierdoor uiteindelijk beter in staat zijn om te fantaseren, creatieve ideeën te ontwikkelen en zichzelf te vermaken.

Wanneer kinderen zich vervelen, kan dat leiden tot fantaseren en dagdromen. Dit activeert de afgifte van dopamine, de neurotransmitter die een geluksgevoel geeft. Vanuit deze vrije momenten ontstaan vaak nieuwe creatieve ideeën. Een kind dat uit eigen beweging gaat tekenen, knutselen of buitenspelen, volgt zijn eigen interesses en ontwikkelt vaardigheden op een natuurlijke manier.

Verveling leert kinderen ook probleemoplossend denken. Ze moeten zelf bedenken hoe ze de tijd zinvol kunnen invullen, wat verrassende en originele ideeën kan opleveren. Dit is een belangrijke vaardigheid die hen helpt bij andere situaties in hun leven.

Voordelen van verveling bij kinderen

Kortom, verveling biedt kinderen veel meer dan je in eerste instantie zou denken:

  • Rust en verwerking van prikkels.
  • Fantaseren en een goed humeur door dopamine.
  • Creativiteit en inspiratie voor nieuwe activiteiten.
  • Probleemoplossend denken en zelfredzaamheid.
  • Mogelijkheid om eigen interesses en talenten te ontdekken.

Hoe ga je als ouder om met verveling?

Ouders hoeven kinderen niet constant te vermaken. Integendeel, te veel sturing kan het leerproces juist verstoren. Wel kun je kinderen op een subtiele manier begeleiden:

  • Normaliseer verveling: Laat weten dat het helemaal oké is om zich even te vervelen.
  • Bied opties, geen oplossingen: Geef kinderen een ‘menu’ van activiteiten of speelgoed, maar laat hen zelf kiezen.
  • Geef tijd en ruimte: Gebruik eventueel een kookwekker om aan te geven wanneer jullie samen iets gaan doen.
  • Ga samen naar buiten: Frisse lucht en beweging stimuleren spel en fantasie.
  • Pas op met schermen: Televisie of tablets bieden directe afleiding, maar stimuleren geen creativiteit of zelfontplooiing.

Voor jongere kinderen kan een lijstje of steekkaartjes met “boredom busters” helpen, zoals Lego, een spel spelen of een wandeling in de tuin. Oudere kinderen kunnen zelf drie ideeën bedenken om hun verveling te doorbreken, wat hun zelfstandigheid en probleemoplossend vermogen vergroot.

Let op aandachtzoekend gedrag

Soms weigeren kinderen activiteiten niet omdat ze die niet leuk vinden, maar omdat ze je aandacht willen. Hoe langer ze hierover praten, hoe langer ze die aandacht krijgen. Dit kan ertoe leiden dat ze niet leren omgaan met hun eigen verveling. Help je kind door het gesprek kort en duidelijk te houden: geef twee keuzes en laat hem of haar er één kiezen. Als je kind geen van beide wil, stel dan voor dat hij of zij iets anders kiest. Blijft je kind aarzelen, dan bepaal jij wat er gebeurt. Leg ook uit wanneer je beschikbaar bent voor aandacht en stop met het beantwoorden van eindeloze verzoeken. Zo leert je kind zelf initiatief te nemen en te spelen zonder constante begeleiding.

Verveling in de klas

Verveling beperkt zich niet tot thuis. Ook op school kunnen kinderen zich soms flink vervelen. Als je kind vaker aangeeft dat de les ‘saai’ is, is het belangrijk dit serieus te nemen en eventueel in gesprek te gaan met de leerkracht. Er kunnen verschillende oorzaken zijn: misschien wordt je kind niet genoeg uitgedaagd en kan extra lesstof of meer verdieping helpen. Soms sluit de gebruikte lesmethode niet aan bij de manier waarop je kind leert; sommige kinderen denken liever in beelden dan in woorden, en zij raken sneller verveeld bij lange luistermomenten of veel binnen zitten.

Verveling kan ook een subtiel signaal zijn dat je kind zich sociaal of emotioneel niet helemaal op zijn plek voelt. Het kan een schreeuw om aandacht zijn, of een manier om te laten zien dat het contact met klasgenoten ontbreekt. Door hierover te praten met je kind en met de leerkracht, krijg je inzicht in de oorzaak en kun je samen kijken naar oplossingen. Zo leert je kind dat verveling niet alleen een normaal gevoel is, maar ook een kans biedt om bewust met uitdagingen en eigen behoeften om te gaan.

Bronnen:
https://childmind.org
https://www.nytimes.com
https://www.oudersvannu.nl

auteur: Lotte Poté, gezondheidsjournalist
Laatst bijgewerkt: oktober 2025

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram