Hoe meer groente en fruit, hoe minder hartziekten

nieuws Vijf porties groenten en fruit is goed, maar 8 porties is nog beter voor het hart, zo blijkt uit een nieuwe grootschalige Europese EPIC-studie (European Heart Journal 2011; DOI: 10.1093/eurheartj/ehq465). Gedurende acht jaar werden ruim 300.000 mensen tussen 40 en 85 jaar gevolgd. Van hen stierven er 1.663 aan een hartziekte.

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO raadt aan om elke dag 400 à 500 gram groenten en fruit te eten. Gemakshalve wordt dat vertaald in vijf porties van zowat 80 gram. Dat beschermt inderdaad tegen hart- en vaatziekten, maar het risico op hartaandoeningen daalt verder met 4 procent per portie die je extra eet. In vergelijking met mensen die minder dan drie porties fruit of groente per dag eten, daalt het aantal sterfgevallen tengevolge van hart- en vaatziekten met 21 procent bij de groep die 5 tot 7 porties per dag at, en met 22 à 23 procent bij mensen die 8 porties (of 640 g) of meer aten. Het effect was het sterkst bij vrouwen.


Laatst bijgewerkt: juli 2022
Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden. Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden.
Phonak

De impact van gehoorverlies op onze levenskwaliteit wordt vaak onderschat. Test vandaag nog jouw gehoor met de gratis online hoortest.

Test nu je gehoor...

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram