Wat kan je het best eten als je griep hebt?

Laatst bijgewerkt: december 2021
123m-eten-frig-4-12-19.jpg

nieuws

Als je griep hebt, is de kans groot dat gezonde voeding niet je hoogste prioriteit is. Maar net dan heeft je lichaam die gezonde voeding nodig als brandstof, zodat je sterk genoeg staat om het virus te bestrijden. De juiste voeding kan je namelijk sneller laten herstellen en eventuele klachten die gepaard gaan met griep, verlichten.

Voedingsmiddelen die helpen tegen griep

  • Thee: thee helpt om de gezwollen slijmvliezen wat te laten slinken en het slijm uit de sinussen te verwijderen, op voorwaarde dat de thee heet is. Door de polyfenolen in thee werkt de drank ook antioxiderend en ontstekingsremmend.
  • Bouillon: bouillon is rijk aan voedingsstoffen en helpt uitdroging te voorkomen. De warmte helpt om je keelpijn te verzachten en een verstopte neus vrij te maken.  
  • Kippensoep: je kan aan de bouillon kip en groenten toevoegen voor extra voedingsstoffen. Uit onderzoek blijkt dat de ingrediënten van kippensoep ontstekingen verminderen en de reactie van je immuunsysteem op ziekte verbeteren.
  • Fruit en groenten met vitamine C: vitamine C versterkt je immuunsysteem en kan helpen bij het verminderen van verkoudheids- en griepsymptomen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, zijn onder andere: citrusvruchten zoals sinaasappels en pompelmoes, broccoli, spruitjes, cantaloupe, kiwi, paprika, aardappelen, aardbeien, tomaten en bladgroenten.
  • Knoflook: studies tonen aan dat het eten van rauwe knoflook je immuniteit kan verhogen. Je hebt het meeste baat bij rauwe knoflook, in plaats van gekookte knoflook of knoflooksupplementen. Je kan knoflook zelfs toevoegen aan hete thee. Een beetje honing in je thee kan de sterke geur maskeren en de smaak verbeteren.
  • Gember: gember kan helpen bij misselijkheid die soms gepaard gaat met griep. Gember is namelijk goed voor de spijsvertering en helpt de maag te legen.
  • Yoghurt: yoghurt met levende culturen kan niet alleen keelpijn verzachten, maar ook je immuunsysteem stimuleren. Het is bovendien een bron van eiwitten. Je kiest het best voor volle yoghurt zonder toegevoegde suikers.
  • Kruiden: in de eindfase van de griep kan je last krijgen van druk op de sinussen en de borst. Bepaalde specerijen, zoals peper en mierikswortel, kunnen helpen om beter te ademen. Vermijd echter pittig eten als je keelpijn hebt.
  • Havermout: als je ziek bent, kan een warme kom havermout verzachtend werken. Havermout is, net als andere volle granen, een natuurlijke bron van vitamine E dat de immuniteit versterkt. Het bevat ook polyfenole antioxidanten en immuunversterkende bètaglucaanvezels. Onbewerkte haver biedt de meeste voordelen.

Wat vermijd je beter?

  • Alcohol: verzwakt je immuunsysteem en veroorzaakt uitdroging.
  • Cafeïnehoudende dranken: koffie, zwarte thee en frisdrank kunnen je nog meer uitdrogen. Frisdrank bevat bovendien veel suiker.
  • Harde crackers en krokante chips kunnen hoest en keelpijn verergeren.
  • Bewerkte voedingsmiddelen: hoe meer bewerkt voedsel is, hoe minder voedingsstoffen je binnenkrijgt. Als je griep hebt, probeert je lichaam zichzelf te genezen, dus is het belangrijk om dit proces te ondersteunen met volwaardige voeding.

Bronnen:
https://www.healthline.com
https://www.medicalnewstoday.com
https://health.clevelandclinic.org


auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram