- dossierInspanningsastma: welke sporten kiezen?
- boeken/interviewsPodcast: cholesterol en een gezond hart
- nieuwsTenerife brengt je in beweging
- dossierHelpt kool tegen hoge bloeddruk?
- dossierWat is een coronarografie (coronaire angiografie)?
Fietsen naar het werk vermindert risico op hartziekten en kanker
nieuws
Fietsen naar het werk verkleint je risico op kanker en hartziekte met bijna de helft. Dat blijkt uit een onderzoek waarbij ruim 260.000 Britten tussen 40 en 69 jaar werden ondervraagd en die gedurende vijf jaar werden opgevolgd. Het onderzoek verscheen in het BMJ.
Met fiets naar werk: voordelen voor je gezondheid
De personen die meestal met de fiets naar het werk waren gegaan, werden het gezondst oud. In vergelijking met mensen die zich op een passievere manier naar het werk verplaatsten, hadden de fietsers een 41 procent lager risico om in de eerste vijf jaar te overlijden. Hun risico op kanker lag 45 procent lager, dat op een hart- en vaatziekte 46 procent lager. Ook bij de mensen die fietsen combineerden met de trein, daalde het risico op kanker.
Beter te voet of met de fiets naar werk?
De proefpersonen die te voet naar het werk gingen, waren ook gezonder dan hun passievere leeftijdsgenoten, maar iets minder dan de fietsers. Stappers liepen een 27 procent lager risico op een hartaandoening en een 36 procent lager risico om daaraan te overlijden. Voor kanker en vroegtijdig overlijden in het algemeen, vonden de onderzoekers geen verschil. De wetenschappers vermoeden dat wandelaars kortere afstanden afleggen dan fietsers. Een Britse werknemer wandelt gemiddeld tien kilometer per week naar zijn werk, terwijl een Britse fietser wekelijks bijna de vijftig kilometer aantikt. Daarnaast is fietsen intensiever dan wandelen. Tenslotte waren de fietsers die deelnamen aan het onderzoek fitter dan de wandelaars, wat ook het verschil tussen de twee groepen kan verklaren.
Alhoewel deze studie geen oorzakelijk verband kan aantonen tussen de fiets en de betere gezondheid, pleit dit onderzoek volgens de onderzoekers toch voor betere fietsvoorzieningen.
Bronnen:
https://www.bmj.com
https://www.gla.ac.uk