Tips voor een 'gezonde' schoolrefter

Laatst bijgewerkt: augustus 2007

nieuws • Als de school een aanbod van warme schoolmaaltijden heeft, bekijk dan het weekmenu. Een bevraging bij leerlingen en personeel kunnen een beeld geven wat de bevindingen of eventuele knelpunten zijn. Heel wat scholen bestellen hun maaltijden bij een cateraar met regionale keuken, eventuele bijsturingen moeten vaak op het bovenschoolse niveau opgenomen worden.
• Serveert de school broodjes, dan kan een aanbod van bruine broodjes of boterhammen met mager beleg en groenten gepromoot worden. Leg het evenwichtige aanbod, de 'gezonde' producten vooraan en promoot ze extra.
• Voor de leerlingen die hun brooddoos van thuis meebrengen kan soep of melk voorzien worden.
• Gratis water op de tafels.
• Variatie is belangrijk. Water en melk komen saai over bij jongeren, wissel daarom af en toe eens af met bijvoorbeeld chocomelk, fruitsap, fruitmelkdrank. Deze dranken genieten niet de voorkeur voor continu gebruik maar zijn beter dan gesuikerde frisdranken.
• In de basisschool is het geven van schoolmelk een belangrijke interventie om kinderen dagelijks melk te laten drinken.
• Een aanbod van vers fruit, yoghurt en vetarme koeken als tussendoortjes in plaats van vetrijke chocoladekoeken e.d. Wekelijks een stuk fruit voor elke leerling (bijvoorbeeld via een Schoolfruitproject), of afspraken maken met de ouders om op bepaalde dagen fruit in de boekentas mee te geven is een belangrijke stimulans om kinderen en jongeren fruit te leren eten.
• Het schoolwinkeltje of eventuele drankautomaten worden gezonder gevuld (d.w.z. meer water, energiearmere dranken en melk).
• Let op propere borden, een zuiver bestek, nette tafels en stoelen en een schone vloer.
• In een rustige en sfeervolle ruimte - eventueel met een beetje muziek op de achtergrond - eet je veel smakelijker dan in een rumoerige en overvolle refter.
Meer info: www.vig.be



verschenen op : 30/11/2010


pub