Is onze klas gezond?

Laatst bijgewerkt: februari 2007
kinderen-rekenen.jpg

nieuws Met behulp van een aantal heel eenvoudige vragen nagaan hoe de toestand van het binnenmilieu in je klas of school is. Door een aantal risicofactoren te identificeren krijg je een indicatie van de kwaliteit van het binnenmilieu in je klas of school.

• Hoe ruikt het in het lokaal?
Is het er muf en benauwd? Als er in lokalen regelmatig een slechte geur hangt, is dit een eerste indicatie dat er onvoldoende geventileerd wordt. Dit is het best waar te nemen op het moment dat u een gebouw binnenstapt. De meeste mensen wennen na een tijdje aan de slechte geur, zodat het hen niet opvalt.

• Zijn de ramen tijdens het stookseizoen na enige uren beslagen?
Dit is een teken van een hoge luchtvochtigheid. De afvoer van vocht is onvoldoende ten opzicht van de vochtproductie.

• Is er sprake van irritatie van de ogen, de huid of de luchtwegen bij het binnenkomen of bij het verblijf in het lokaal?
Dit kan duiden op de aanwezigheid van schadelijke gassen en dampen of een te droge lucht in het lokaal. Dit is bijvoorbeeld te achterhalen door een enquête te doen bij de leerlingen en leerkrachten.

• Word je zelf regelmatig suf en kan je je minder concentreren wanneer je langere tijd in een lokaal verblijft?
Dit heeft niet altijd met werkdruk of vermoeidheid te maken. U moet er rekening mee houden dat dit een gevolg kan zijn van een slechte binnenluchtkwaliteit.

• Hoe worden de lokalen schoongemaakt?
Is er stof zichtbaar op de vloer, op vensterbanken, op plinten, op radiatoren en op kasten? Gebrekkig schoonmaken kan een slechte luchtkwaliteit tot gevolg hebben.

zie ook artikel : Wonen & gezondheid (1/14): Luchtkwaliteit


bron: www.lekkerfris.be
verschenen op : 02/02/2007 , bijgewerkt op 02/02/2007


pub