ad

Zure voeding slecht voor tanden

Laatst bijgewerkt: april 2006
melk-kaas.jpg

nieuws Voedsel dat veel zuur bevat is schadelijk omdat het zuur rechtstreeks het tandglazuur zal aantasten. Vermijd dus beter het frequent eten of drinken van zure dingen : citroensap, ananas, maar ook dranken met koolzuurgas. Maar er is meer : Iedere keer dat er suikers in onze mond komen, worden deze door bacteriën vergist tot zuren. Ongeveer een half uur na de suikerinname is het gevormde zuur door het speeksel uit de plak weggespoeld en is de plak weer neutraal. De periode dat de plak op onze tanden verzuurd is noemen we een 'zuurstoot'.
Alle voedsel (en drank) dat koolhydraten bevat is dus potentieel schadelijk voor onze tanden : brood, frites, spaghetti, fruit en fruitsappen, gedroogde vruchten, limonade, sportdranken etc... Zuivelwaren vormen een uitzondering: alhoewel zij lactose (melksuiker) bevatten, blijken zij geen zuurvorming te veroorzaken. Een blokje kaas of een glas melk of yoghurt (zonder suiker) is dus tandvriendelijk.
Appelsap bevat, naast fructose (vruchtensuiker), veel appelzuur en is dus bijzonder tandonvriendelijk. Ook cola heeft een hoge zuurtegaad en bevat veel suiker.
Uit het voorgaande volgt dat alle voedsel dat geen koolhydraten of zuren bevat, tandvriendelijk is : groenten, water, noten, koffie/thee (zonder suiker), alle zuivelproductenn, snoepgoed met kunstmatige zoetstoffen, etc..
Eens het speeksel in onze mond het gevormde zuur opgelost en geneutralisweerd heeft, zal ons tandglazuur zich langzaam herstellen door de inbouw van mineralen uit ons speeksel. Dit herstelproces neemt enkele (2 à 3) weken in beslag. Als we tussen iedere koolhydratenconsumptie twee à drie uren tijd laten, zal er geen netto-beschadiging van onze tanden optreden.
Wanneer er een beetje fluoride in ons speeksel aanwezig is, zal dit herstel sneller verlopen. Deze continue aanwezigheid van fluoride in ons speeksel, kunnen we bereiken door driemaal per dag onze tanden te poetsen met een fluoridetandpasta.




ad


pub