De rol van selenium in voeding en voedingssupplementen

Laatst bijgewerkt: oktober 2021
123_selenium_voeding_supplement.jpg

nieuws We weten allemaal dat een eenzijdig voedingspatroon niet hand in hand gaat met een gezonde levensstijl. Maar recent onderzoek maakt het nu wel heel concreet: een studie uitgevoerd door het UZ Gent wees uit dat een tekort aan bepaalde voedingsstoffen ervoor kan zorgen dat je ernstiger ziek wordt van corona. Het blijkt dan vooral de hoeveelheid zink en selenium die daar van belang zijn. 

Rol van selenium in het lichaam

Selenium heeft een immunostimulerende werking doordat het betrokken is bij de productie van lymfocyten, de witte bloedcellen die verantwoordelijk zijn voor onze afweer. Selenium verhoogt namelijk de hoeveelheid T-lymfocyten en stimuleert daarvan vooral de natural killer cells in hun activiteit, zodat vreemde indringers beter herkend worden. 

Selenium is bovendien een krachtige antioxidant. Antioxidanten helpen oxidatieve stress te verminderen doordat ze de overtollige vrije radicalen neutraliseren en cellen beschermen tegen schade. Oxidatieve stress wordt in verband gebracht met chronische ziektes, maar ook met vroegtijdige veroudering. Ook bevordert oxidatieve stress de reproductie van virussen. Door zijn immuunstimulerende en antioxidatieve eigenschappen kan selenium het ziekteverloop van virussen positief beïnvloeden. En laat corona nu zo’n hardnekkig virus zijn…

Een tekort aan selenium ondanks gezonde voeding?

Selenium vind je vooral in vis, Braziliaanse noten, volkoren graanproducten en zuivelproducten. Doordat selenium wordt toegevoegd aan veevoer, vind je het ook terug in vlees. In plantaardige bronnen, zoals graanproducten en groente, hangt de hoeveelheid af van het seleniumgehalte in de bodem. 

In West-Europa is dat gehalte echter laag door de intensieve landbouw. Men voegt selenium niet toe aan meststoffen, aangezien het voor de gewassen zelf geen essentiële stof is. Onze inname via voeding zou daardoor slechts 40 µg per dag bedragen, terwijl de aanbevolen hoeveelheden voor mannen 60 µg per dag bedraagt en voor vrouwen 53 µg per dag.

Bovendien nemen sommige bevolkingsgroepen, zoals ouderen, niet voldoende selenium op, omdat hun spijsvertering niet goed meer functioneert. Of ze hebben moeite met kauwen, en laten daardoor het vlees – dat rijk is aan selenium - op hun bord liggen. Zo bouwen ze tekorten op.  

Door onvoldoende nutriëntenopname uit onze voeding, en door het gebrek aan zonlicht in deze periode dat zorgt voor minder vitamine D-aanmaak, bestaat de kans dat we vatbaarder zijn voor infecties. Naast een gebalanceerd dieet en voldoende lichaamsbeweging kunnen voedingssupplementen ervoor zorgen dat onze afweer verhoogt, of - als toch een infectie toeslaat - dat we sneller herstellen. 

Optimale ondersteuning met synergisten

Belangrijk is dat een voedingssupplement immuunversterkend werkt en beschermt tegen oxidatieve stress. Selenium is niet het enige micronutriënt met immuunversterkende eigenschappen. Het mineraal werkt synergetisch met de vitamines A, C en D, allen betrokken bij een normale werking van het immuunsysteem. Antioxiderende eigenschappen vindt men behalve in selenium ook in de vitamines C en E. Vitamine C zou daarnaast helpen tegen vermoeidheid.

In samenwerking met Revogan

Bronnen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/12/mensen-met-weinig-zink-en-selenium-in-bloed-kunnen-ernstiger-zie/
https://www.ugent.be/nl/actueel/archief-corona/selenium-tekort-corona-covid-onderzoek.htm
https://www.healthline.com/nutrition/selenium-benefits#2.-May-reduce-your-risk-of-certain-cancers


auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram