Wat doe je bij oplichting via de telefoon?

Laatst bijgewerkt: december 2018
123h-telef-man-close-bellen-12-18.jpg

tips

Oplichters aan de lijn, het is jammer genoeg een toenemend probleem. Elke dag laten meer dan tien mensen zich in de luren leggen door een misleidend telefonisch aanbod. Wat kan je doen?




  1. Krijg je argwaan, lijkt het aanbod aan de telefoon te mooi om waar te zijn?
    Raadpleeg dan eerst de lijst van verdachte televerkopers en incassobureaus op de website van https://economie.fgov.be, thema consumentenbescherming en consumentenbedrog. Houd er echter rekening mee dat er steeds meer louche bedrijven zijn die vanuit het buitenland opereren. Die staan niet vermeld op die lijst.
  2. Doe melding van de bedrieglijke praktijken bij https://meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument  wanneer het bedrijf dat je belde zich in een ander Europees land bevindt.
  3. Heb je je toch laten vangen?
    Dan kan je een beroep doen op het herroepingsrecht. In de meeste gevallen is er een bedenktijd van 14 dagen die ingaat op de dag dat je de bestelling ontvangt. De verkooporganisatie moet je hierover informeren vooraleer de levering plaatsvindt. Doet ze dat niet, dan wordt de herroepingsperiode met een jaar verlengd.
  4. Eist een incassobureau toch een betaling?
    Laat je niet intimideren want ze kunnen je niet dwingen. De betwisting kan gebeuren per mail of met een aangetekend schrijven. Op de website van FOD Economie vind je een modelbrief. 
  5. Is er geld van je rekening gegaan zonder dat je daarvoor toestemming gaf?
    Neem dan zo snel mogelijk contact op met de bank of met www.mijnkaart.be als de betaling via je credit kaart is gebeurd.

Bron: https://economie.fgov.be


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice
verschenen op : 16/12/2018
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt