'Ik weet wat ik doe' Nieuwe meerjarencampagne van Sensoa voor homomannen

logo-ikweetwatikdoe.jpg

nieuws Met filmclips en affiches waarin echte homomannen getuigen, sensibiliseert en informeert Sensoa die doelgroep de komende jaren over seksuele gezondheid.

Met de slogan ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ belicht en versterkt Sensoa de veerkracht van homomannen. Centraal staan de keuzes die homomannen maken. Het gaat over hiv en veilige seks, maar ook over andere gezondheidsproblemen en uitdagingen waarmee homo’s geconfronteerd worden.
Zo kaart de ambitieuze nieuwe campagne ook thema’s aan zoals mentale gezondheid, middelengebruik, relatiekeuze en de homosubcultuur.
Doorheen hun levensloop ontwikkelen veel homomannen hun eigen manier van omgaan met gezondheidsuitdagingen. De modellen van de campagne zijn gewone homomannen. Zij weerspiegelen de diversiteit onder Vlaamse homo’s, qua leeftijd, looks, migratiegeschiedenis en seksuele smaken.

Open of gesloten relaties?
Jaarlijks wisselt ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ van thema. Dit jaar staan ‘relaties’ centraal. De eerste twee affiches en filmpjes van de campagne gaan over ‘testen voor het condoom weggelaten wordt met de vaste partner’. Sensoa werkte daarvoor samen met de jongerenvereniging Wel Jong Niet Hetero.

De helft van de Vlaamse homomannen heeft een vaste partner, de andere helft is er naarstig naar op zoek. Een partner vinden (en houden) staat hoog op de persoonlijke agenda voor veel homomannen. Maar tegelijk hebben veel mannen ook occasionele seksuele contacten, in de homohoreca of via internet. Sommige mannen maken duidelijke afspraken met de vaste partner over seks buiten de relatie. Maar afspraken maken over seks ligt vaak moeilijk.
Onhaalbare of onduidelijke afspraken tussen relatiepartners kunnen tot risico’s leiden. Wellicht vindt de helft van de nieuwe infecties met hiv plaats tussen vaste (seks)partners, stellen onderzoekers. Stoppen met condooms zonder vooraf te testen en het niet nakomen van afspraken over (onbeschermde) seks met andere mannen gelden hierbij als belangrijkste risico’s.

Laatst bijgewerkt: mei 2016

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram