Depressiegeneesmiddelen verstoren seksuele functies

Laatst bijgewerkt: september 2014
123-p-koppel-bed-psych-170-3.jpg

nieuws Tijdens het gebruik van selectieve serotonineheropnameremmers (ssri’s) – dat zijn geneesmiddelen die worden voorgeschreven bij ernstige depressie - kunnen stoornissen van de seksuele functie optreden, zoals een verminderd libido, erectiele disfunctie, ejaculatiestoornissen, vertraagd orgasme en anorgasmie (het uitblijven van een orgasme). Zolang de medicatie wordt gebruikt, blijven de seksuele functiestoornissen meestal bestaan. Deze stoornissen herstellen vrijwel altijd na staken van de therapie.

Uit onderzoek van het Nederlandse Bijwerkingen Centrum Lareb (gepubliceerd in het Tijdschrift voor Psychiatrie) blijkt echter dat die seksuele functiestoornissen bij sommige patiënten, ook na staken van deze geneesmiddelen, blijven voortduren. In totaal werden tussen 2002 en 2012 19 meldingen ontvangen van patiënten die twee maanden tot drie jaar gestopt waren met de ssri en rapporteerden dat ze nog niet hersteld waren. Van de meldingen betroffen 13 mannelijke patiënten en 6 meldingen betroffen vrouwelijke patiënten. De meest gerapporteerde seksuele functiestoornissen betroffen een verminderd libido, erectiele disfunctie en orgasmestoornis.
Tot op heden is niet bekend hoe ssri’s uitzonderlijk blijvende seksuele functiestoornissen kunnen veroorzaken. Het is niet uit te sluiten dat bij het herstel, net als bij het ontstaan van dit type bijwerkingen, psychologische factoren een rol spelen.



verschenen op : 18/09/2014


pub