Tips voor veilig snowboarden

Laatst bijgewerkt: January 2018
123-man-snowboarden-wintersport-01-18.jpg

dossier Snowboarden is de snelst groeiende wintersport, vooral bij jonge mensen. Snowboarden zou nu reeds meer dan 20% van alle wintersporten vertegenwoordigen.
Net als aan alle wintersporten is het echter niet zonder risico's. Vooral bij beginnende snowboarders gebeuren er nogal wat ongevallen: 25% van alle ongevallen gebeuren tijdens de eerste uitstap, meer dan 50% van de ongevallen gebeuren tijdens het eerste snowboard-seizoen.
In vergelijking met ski waar vooral de knieën worden gekwetst, raken bij snowboarden vooral de bovenste ledematen en de enkels gekwetst.
23% van de verwondingen worden vastgesteld aan de pols, bijna 17% aan de enkels, e 16% aan de knieën.
Andere lichaamsdelen die gekwetst raken zijn het hoofd (9%), de schouders (8%), de romp (8%) en de elebogen (4,5%). Bijna de helft van alle breuken zijn polsbreuken.

Praktisch

• Bereid je ski- of snowboardvakantie tijdig voor door thuis reeds aangepaste fitnessoefeningen te doen en om je uithouding aan te scherpen.
• Volg lessen voor je begint te snowboarden
• Draag polsbeschermers en eventueel ook elleboog- en beenbeschermers zoals bij het skaten
• Draag eventueel een helm, zeker als je een beginner bent.
• Gebruik aangepast materiaal. Voor een beginnend snowboarder zijn soepele schoenen best. Als beginner moet je de bindingen vrij los laten om je knieën te sparen bij een val. Hoe beter je kan snowboarden, hoe vaster je de bindingen kan instellen
• Gebruik als beginnend snowboarden eventueel skisticks
• Ga alleen snowboarden op pistes waar dat is toegelaten. Vermijd pistes met veel ijs en pistes waar heel veel volk is
• maak op de skilift je achterste voet los
• pas vooral goed op op het einde van de dag als je vermoeid begint te raken
• vermijd alcohol

zie ook artikel : Pre-ski oefeningen

zie ook artikel : Ski-stretching oefeningen - Tijd nemen voor opwarming



verschenen op : 10/01/2016 , bijgewerkt op 24/01/2018
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt