Verstopping of constipatie: oorzaken en tips

Laatst bijgewerkt: januari 2022
In dit artikel
Verstopping of constipatie: oorzaken en tips

dossier

Verstopping of constipatie is een vervelend euvel dat verschillende oorzaken kan hebben, maar vaak is het een kwestie van levenswijze. Niet ontbijten, zich geen tijd gunnen om naar het toilet te gaan, de toiletgang uitstellen, onvoldoende vezelrijke voedingsmiddelen innemen en onvoldoende drinken staan garant voor stoelgangproblemen... Langdurige constipatie kan echter ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. 

Wanneer is er sprake van constipatie of verstopping?

f-123-anatom-constip-darm-03-18.jpg
We spreken van verstopping wanneer de ontlasting minder dan drie keer per week of alleen na hard persen tot stand komt. Op reis kan je er mogelijk extra last van hebben door de verandering van het dagritme, doordat je minder verse groenten en fruit eet en mogelijk meer witte broodsoorten, doordat je niet altijd de gelegenheid hebt om naar het toilet te gaan of je je niet helemaal op je gemak voelt op andermans toilet.

Lees ook: Verstopping of constipatie op reis

Tips bij constipatie

Wanneer constipatie te wijten is aan een verkeerde levenswijze zijn een aanpassing van de eet- en leefgewoonten en het heropvoeden van de darm cruciaal en meestal ook afdoende.
De raadgevingen zijn relatief eenvoudig en sluiten perfect aan bij de aanbevelingen van een gezonde en gevarieerde voeding.

123--brood-volk-gez-voed-granen-09-17.jpg
  • Neem een vezelrijk en gevarieerd ontbijt. Hiermee maak je je darmen als het ware wakker. Maak er een gewoonte van vezelrijke voedingsmiddelen te gebruiken zoals volkorenbrood en ander volkorenproducten (bv. muesli, havermout), peulvruchten, groenten (300 g per dag) en fruit (2 stukken per dag). Een vezelrijk dagmenu bevat ongeveer 30 gram vezels per dag. Een koude aardappel- of pastasalade kan ook een gunstig effect hebben op de darmwerking.
  • Laxerende voedingsmiddelen zijn karnemelk, yoghurt, ontbijtkoek (peperkoek), stroop, sap van citrusvruchten. Stoppende voedingsmiddelen zijn banaan, beschuit, bosbessensap, kaneel, witte rijst, langgetrokken thee, toast, rode wijn.
    Let wel: Vermijd zoveel mogelijk laxeermiddelen, -thee en -kruiden want zij kunnen de darm lui maken waardoor je op de duur nog meer last krijgt van verstopping. Wanneer de eigen maatregelen na enkele weken niet helpen of je naast verstopping ook nog andere klachten hebt, is het verstandig de huisarts te raadplegen.
  • Stel de toiletdrang niet uit. De toiletdrang treedt vooral op bij het ontwaken, na voedselinname en bij het nemen van beweging. Het is belangrijk dat de reflex wordt beantwoord: een prikkel die niet wordt beantwoord, verdwijnt; een prikkel die nooit wordt beantwoord, ontstaat niet meer. Het voortdurend negeren van de toiletdrang betekent het telkenmale terugsturen van de stoelgang met alle mogelijke gevolgen van dien voor de gezondheid. Neem ook voldoende tijd voor de toiletgang.
  • Drink voldoende: namelijk 1,5 tot 2 liter per dag. Zonder voldoende vocht kunnen de vezels hun werk niet doen in de dikke darm. Vezels houden vocht vast waardoor de ontlasting meer volume krijgt en zachter wordt. Een glas (lauw) water drinken op de nuchtere maag (door het volume) of een kop koffie kunnen extra behulpzaam zijn.
  • Neem voldoende en regelmatig lichaamsbeweging, loop tijdens de lunchpauze eens vaker een blokje om, neem vaker de benenwagen en de trap in plaats van de auto en de lift. 




Passiflora forte – Rustgevend bij stressmomenten Passiflora forte – Rustgevend bij stressmomenten
A.Vogel

Vind rust in tijden van stress en spanning met de combinatie van ontspannende planten.

Meer weten ?

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram