ad

Een keer per week vis halveert kans op hart- en vaatziekten

Laatst bijgewerkt: mei 2021

nieuws Veel vis en visvetzuren eten, kan het risico om te overlijden aan hart- en vaatziekten halveren. Mensen die één portie vis per week eten, hebben de helft minder risico op een dodelijke hartziekte dan mensen die minder dan één keer per maand vis eten. Mensen die relatief veel vis en visvetzuren eten, lopen nog minder risico. De algemene aanbeveling is om 2 keer per week vis te eten. Dit blijkt uit een studie aan Wageningen University naar het mogelijke verband tussen omega-3-vetzuren uit vis en plantaardige bronnen en het risico op hartinfarcten en beroertes.

Het risico op sterfte aan een coronaire hartziekte was 49 procent lager bij mensen die relatief veel visvetzuren (meer dan 194 milligram per dag) binnenkregen, dan bij mensen die er juist weinig van binnenkregen. Als specifiek gekeken werd naar een hartinfarct, was het risico zelfs 62 procent lager.
Omega-3-vetzuren komen niet alleen voor in vis, maar ook in plantaardige producten, zoals oliën (onder andere lijnzaadolie en sojaolie) en walnoten. Deze plantaardige variant heet alfa-linoleenzuur en kan mogelijk beschermen tegen beroerte maar niet tegen hart- en vaatziekten, zo blijkt uit het onderzoek. Men vond een significante daling van het risico op een beroerte (met name een herseninfarct) bij een inname van meer dan 1,1 gram per dag.




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub