Omega 3 tegen veroudering?

dossier

Ouder worden is een natuurlijk proces, maar de snelheid waarmee ons lichaam veroudert lijkt beïnvloedbaar door verschillende factoren, waaronder voeding, beweging en leefstijl.

Nieuw onderzoek suggereert dat omega 3-vetzuren mogelijk een rol kunnen spelen bij gezond ouder worden. Een dagelijkse inname van één gram omega 3 bleek bij ouderen verband te houden met een tragere biologische veroudering. De onderzoekers zagen veranderingen in zogenaamde epigenetische klokken: biologische markers die informatie geven over de snelheid waarmee cellen verouderen.

De belangrijkste omega 3-vetzuren hierbij zijn EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze komen vooral voor in vette vis zoals zalm, haring, makreel en sardines.

Opvallend was dat omega 3 mogelijk nog beter werkt in combinatie met vitamine D3 en regelmatige lichaamsbeweging. Samen werden deze factoren geassocieerd met gunstige veranderingen in verschillende gezondheidsmarkers bij ouderen.

Lees ook: De zin en onzin van omega 3-vetzuren

Omega 3 en biologische veroudering: wat toont het onderzoek?

De resultaten zijn afkomstig uit een klinische studie die werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Aging. Aan het onderzoek namen 777 volwassenen van 70 jaar en ouder uit Zwitserland deel. Zij werden gedurende drie jaar gevolgd.

De deelnemers werden verdeeld in verschillende groepen. Afhankelijk van hun groep kregen zij:

  • 1 gram omega 3 per dag
  • 2000 IE vitamine D3 per dag
  • een bewegingsprogramma van 30 minuten, drie keer per week
  • een combinatie van deze interventies

De onderzoekers gebruikten epigenetische klokken om te beoordelen of deze maatregelen invloed hadden op biologische veroudering.

Lees ook: Impact van omega 3-vetzuren op de mentale gezondheid

Wat zijn epigenetische klokken?

Een epigenetische klok is een methode om de biologische leeftijd van het lichaam in te schatten. Daarbij wordt gekeken naar bepaalde veranderingen rond het DNA die ontstaan tijdens het ouder worden. De biologische leeftijd kan verschillen van de kalenderleeftijd. Twee mensen van dezelfde leeftijd kunnen bijvoorbeeld een verschillend tempo van lichamelijke veroudering hebben door verschillen in voeding, beweging, stress, slaap en andere leefstijlfactoren.

Uit de analyse bleek dat omega 3 de biologische veroudering volgens verschillende epigenetische metingen beperkt vertraagde, in sommige gevallen tot ongeveer vier maanden.

Het effect was niet afhankelijk van leeftijd, geslacht of body mass index van de deelnemers.

Lees ook: Tekort aan omega 3: wat zijn de symptomen?

De combinatie van omega 3, vitamine D en beweging

De onderzoekers zagen dat de combinatie van omega 3, vitamine D3 en lichaamsbeweging mogelijk het grootste effect had.

Dit is niet verrassend, omdat deze factoren verschillende processen in het lichaam beïnvloeden:

  1. omega 3 ondersteunt de werking van celmembranen en beïnvloedt ontstekingsprocessen
  2. vitamine D speelt een rol bij het immuunsysteem en de spierfunctie
  3. beweging helpt bij het behouden van spiermassa, conditie en zelfstandigheid

De onderzoekers benadrukken wel dat er beperkingen zijn. Er bestaat bijvoorbeeld nog geen universele standaard om biologische veroudering exact te meten. Daarnaast bestond de onderzoeksgroep uit Zwitserse ouderen, waardoor de resultaten niet automatisch voor alle bevolkingsgroepen gelden.

Omega 3 moet daarom niet gezien worden als een middel dat veroudering stopt, maar als één van de factoren die kunnen bijdragen aan gezond ouder worden.

Lees ook: Wild of gekweekt: hoe gezond is zalm?

Waarom de verhouding tussen omega 6 en omega 3 belangrijk is

Niet alleen de hoeveelheid omega 3 in onze voeding is belangrijk, maar ook de verhouding tussen omega 6 en omega 3. Beide behoren tot de essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren. Ons lichaam heeft ze nodig voor een goede werking van onder meer de celmembranen, de hersenen en het immuunsysteem, maar kan ze niet zelf in voldoende mate aanmaken. Daarom moeten we ze via onze voeding opnemen.

Het probleem ontstaat wanneer we veel meer omega 6 binnenkrijgen dan omega 3. Beide vetzuurgroepen maken namelijk gedeeltelijk gebruik van dezelfde enzymen in het lichaam. Een overmaat aan omega 6 kan daardoor de omzetting en beschikbaarheid van omega 3 verminderen. Bovendien spelen beide vetzuren een rol bij het reguleren van ontstekingsprocessen. Een langdurig onevenwicht tussen omega 6 en omega 3 wordt in verband gebracht met chronische laaggradige ontstekingen. Dergelijke ontstekingsprocessen worden beschouwd als een belangrijke risicofactor voor verschillende chronische aandoeningen die vaker voorkomen bij het ouder worden, waaronder hart- en vaatziekten, metabole aandoeningen en cognitieve achteruitgang.

Een goede balans tussen beide is dus belangrijk.

Van een natuurlijke balans naar een moderne disbalans

Tot ongeveer een eeuw geleden lag de verhouding tussen omega 6 en omega 3 in de voeding vermoedelijk rond 4:1 of lager. Vandaag bevat het gemiddelde westerse voedingspatroon vaak 15 tot 20 keer meer omega 6 dan omega 3. Omega 6 vetzuren zijn namelijk ruim aanwezig in oliën zoals zonnebloem-, soja- en maïsolie. Deze oliën worden op grote schaal gebruikt in industriële voedingsmiddelen zoals snacks, koekjes, sauzen, kant-en-klare maaltijden en andere ultrabewerkte producten. Veel mensen krijgen zo ongemerkt veel omega 6 binnen, terwijl de inname van vette vis (de belangrijkste bron van omega 3) over het algemeen vermindert.

Hoe krijg je voldoende omega 3 binnen?

Getty_omega3_zalm_visolie_2023.jpg

© Getty Images

De beste manier om voldoende EPA en DHA binnen te krijgen is via voeding.
Goede bronnen van vis omega 3 zijn:

  • zalm
  • haring
  • makreel
  • sardines
  • sprot
  • maatjes

Een praktische richtlijn is om ongeveer 150 tot 300 gram vette vis per week te eten.

Voor mensen die weinig of geen vis eten, kan een omega 3 supplement een nuttige aanvulling zijn. Daarbij is het belangrijk om vooral te kijken naar de hoeveelheid EPA en DHA, en niet alleen naar de hoeveelheid visolie.

Lees ook: Ook vette vis is gezond

Voeding blijft de basis

Hoewel supplementen nuttig kunnen zijn, blijft een gezond voedingspatroon de belangrijkste basis.

Een voedingspatroon dat rijk is aan:

  • vis: omega 3-vetzuren
  • groenten en fruit
  • voldoende eiwitten
  • onbewerkte voedingsmiddelen

draagt bij aan een betere algemene gezondheid.

Daarnaast blijven voldoende beweging en een goede vitamine D status belangrijke factoren voor gezond ouder worden.

Conclusie: omega 3 moet onderdeel zijn van gezond ouder worden

Onderzoek laat zien dat omega 3 mogelijk invloed heeft op biologische processen die samenhangen met veroudering. Bij ouderen werd een dagelijkse hoeveelheid van 1 gram omega 3 geassocieerd met een beperkte vertraging van biologische verouderingsmarkers. Het grootste effect werd gezien wanneer omega 3 werd gecombineerd met vitamine D3 en regelmatige lichaamsbeweging.

Daarnaast verdient de moderne verhouding tussen omega 6 en omega 3 meer aandacht. Veel mensen krijgen relatief veel omega 6 binnen en te weinig EPA en DHA uit vis.

De belangrijkste praktische adviezen zijn daarom:

  • eet regelmatig vette vis zoals zalm, haring, makreel of sardines
  • zorg voor voldoende omega 3 in de voeding
  • beperk overmatige consumptie van ultrabewerkte voeding met veel plantaardige oliën
  • beweeg regelmatig
  • zorg voor voldoende vitamine D

Omega 3 is geen wondermiddel tegen veroudering, maar het kan wel een waardevol onderdeel zijn van een leefstijl die gericht is op gezond en vitaal ouder worden.

Bronnen:

  Heike A Bischoff-Ferrari et al. (2025). Individual and additive effects of vitamin D, omega-3 and exercise on DNA methylation clocks of biological aging in older adults from the DO-HEALTH trial. Randomized Controlled Trial. Nat Aging.; March;5(3):376-385.
  https://www.healthline.com
  Timothy H Ciesielski (2025). Global Access to Uncontaminated Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids Requires Attention. AJPM Focus 28 March DOI: 10.1016/j.focus.2025.100341
  Simopoulos, A.P. (2016). An increase in the Omega-6/omega-3 fatty acid ratio increases the risk for obesity. Nutrients ; 8(3):128
  Ciesielski, T.H. · Bartlett, J. · Williams, S.M. (2019). Omega-3 polyunsaturated fatty acid intake norms and preterm birth rate: a cross-sectional analysis of 184 countries
BMJ Open.; 9(4), e027249
  Ciesielski, T.H. (2020). n-3 and preterm birth: what can we learn from the heterogeneity? Public Health Nutr.; 23(13):2453-2454
  Fabian, C.J. · Kimler, B.F. · Hursting, S.D. (2015). Omega-3 fatty acids for breast cancer prevention and survivorship. Breast Cancer Res.; 17(1):62
  Gibson, R.A. · Muhlhausler, B. · Makrides, M. (2011). Conversion of linoleic acid and alpha-linolenic acid to long-chain polyunsaturated fatty acids (LCPUFAs), with a focus on pregnancy, lactation and the first 2 years of life. Matern Child Nutr.; 7(suppl 2):17-26
  James J DiNicolantonio, James O’Keefe (2021). The Importance of Maintaining a Low Omega-6/Omega-3 Ratio for Reducing the Risk of Autoimmune Diseases, Asthma, and Allergies. Mo Med.; Sep-Oct;118(5):453–459.
  Dr. Ir. Eric De Maerteleire – Veroudering afremmen via voeding. Manteau, augustus 2024, 336 bladzijden.

bron: Dr. ir. Eric De Maerteleire
auteur: Sofie Van Rossom, gezondheidsjournalist
Laatst bijgewerkt: augustus 2026

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram