Afvallen na feesten

Laatst bijgewerkt: mei 2021

nieuws Wilt u na feestdagen enkele kilootjes kwijtraken?
Het wonder- of ‘crash’-dieet bestaat niet. Met sommige diëten kan u in korte tijd wel enkele kilo’s kwijtraken, maar ze komen er meestal later snel weer bij. Veel beter én blijvender is om geleidelijk af te vallen. Een gemiddeld gewichtsverlies van een halve tot ongeveer een kilo per week is een goede maat.
Daarvoor moet het lichaam dagelijks 500 tot 1000 calorieën minder binnenkrijgen dan het nodig heeft. Dat betekent dat u moet proberen om uw dagelijkse consumptie terug te schroeven tot 1500 à 2000 kilocalorieën voor een man en 1200 à 1500 kilocalorieën voor een vrouw. Indien u veel beweegt (een half uur per dag is een minimum), zal u wat meer mogen eten.

Een succesvolle aanpak bestaat altijd uit een combinatie van factoren: een minder calorierijke voeding en meer beweging.

Enkele tips
- Sla geen maaltijden over, zeker niet het ontbijt.
- Eet net genoeg: pas de porties aan aan uw hongerbehoefte.
- Let op vet, vooral verzadigd vet. Eet maximaal 100 g vlees of vis per dag en 4 à 500 g zuivelprodukten. Kies magere soorten vlees en zuivelproducten.
- Gebruik vetarme bereidingswijzen (bv. stomen, grillen...).
- Beperk het gebruik van (toegevoegde) suikers.
- Eet dagelijks ong. 200 g aardappelen, rijst of pasta, en 200 tot 300 g bruin brood of andere volle graanprodukten.
- Eet dagelijks minstens 2 à 250 g groenten en ongeveer 200 g fruit.
- Drink zo weinig mogelijk alcohol.
- Schrap snoep, gebak, snacks, chips, noten, chocolade, enz.




Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden. Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden.
Phonak

De impact van gehoorverlies op onze levenskwaliteit wordt vaak onderschat. Test vandaag nog jouw gehoor met de gratis online hoortest.

Test nu je gehoor...

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.

© 2022 Roularta Media Group NV - Niets uit deze webpagina mag op enigerlei wijze worden gekopieerd of vermenigvuldigd zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming. cim metriweb