Tips om te stoppen met drinken

Laatst bijgewerkt: augustus 2006
man-glas-alc.jpg

nieuws Als u wilt stoppen of minderen met drinken, dan is het dikwijls nodig om vaste patronen te doorbreken: bv. een pilsje inschenken bij het thuiskomen van het werk, een aperitief voor de maaltijd...
Als u alleen uw alcoholgebruik wilt veranderen en de situatie hetzelfde laat, dan maakt u het voor uzelf extra moeilijk. U zou een aantal dingen kunnen doen om het stoppen of minderen meer kans van slagen te geven:
• noteer twee weken lang wat u drinkt en in welke omstandigheden
• schrijf ook op wat de prettige kanten zijn van het drinken
• noteer wat de negatieve kanten zijn van het drinken
• ga voor u zelf na welke situaties en omstandigheden voor u moeilijk zijn om niet te drinken of minder te drinken
• bedenk wat en wie u zou kunnen ondersteunen in uw wens om te minderen of te stoppen
• neem na deze twee weken een beslissing over minderen of stoppen
• stel na deze beslissing voor u zelf een plan op. In dit plan maakt u met uzelf een aantal afspraken. Bijvoorbeeld over de datum waarop u gaat minderen of stoppen, de tijd die u uzelf geeft om uw doel te bereiken en de manier waarop u uzelf beloont als u uw doel heeft gehaald en wat de volgende stap is als u uw doel niet heeft gehaald.




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram