Hoe ga je best om met een passief-agressief persoon?

Laatst bijgewerkt: januari 2022
In dit artikel
Hoe ga je best om met een passief-agressief persoon?

dossier Geen reactie, de slachtofferrol uitspelen, sarcasme, chronisch te laat komen, mokken... Al deze signalen wijzen erop dat je mogelijks te maken hebt met een passief-agressief persoon. Hoe kan je best reageren? Enkele tips.

Hoe reageer je op een passief-agressief persoon?

123m-praten-luisteren-werk-15-5.jpg
Het is moeilijk om eenduidige adviezen te geven over hoe je moet omgaan met een passief-agressieve persoonlijkheid. Dit is afhankelijk van persoon tot persoon, vooral als er nog andere symptomen zijn die kunnen wijzen op een psychische stoornis, bijvoorbeeld paranoia, verslavend gedrag, depressie, enz.

In een artikel in Psychology today legt professor Preston Ni uit dat "passieve agressie een vermomming is van woede, vijandigheid en/of aangeleerde hulpeloosheid die op een heimelijke en slinkse manier wordt geuit om 'de rekening te vereffenen' in de hoop 'ermee weg te komen'". De passief-agressieve persoon heeft vaak een ego-stoornis, een minderwaardigheidscomplex (soms gemaskeerd), of een narcistische tekortkoming. Het is moeilijk voor de mensen om hen heen om te weten of zij het opzettelijk doen, aangezien de PA-persoon zich meestal niet echt bewust is van zijn gedrag.

Lees ook: Hoe herken je een passief-agressieve persoonlijkheid?

Verschillende methoden mogelijk

Verschillende methoden kunnen helpen om met dit type persoonlijkheid om te gaan:

  • Gebruik geweldloze communicatie. In plaats van de PA-persoon de schuld te geven, vertel je hem beter hoe je je voelt over zijn gedrag. Als je hem te direct confronteert, zal hij doen wat hij altijd doet, weglopen, waardoor jij het gevoel krijgt dat jij diegene bent met het probleem. In plaats van te zeggen "Ik heb genoeg van je gedrag", kan je zeggen dat hij deze kwetsende opmerking maakte, dat jij je zo voelde en kan je hem vragen wat hij misschien had willen uitdrukken. Handel proactief: door aan te bieden om een oplossing te zoeken voor het probleem dat hij heeft proberen te vermijden, help je de PA-persoon om zijn vertrouwen terug te winnen.
  • Als de persoon in kwestie je partner is of iemand die heel dicht bij jou staat, en als je de relatie wil redden, dan kan therapie een redmiddel zijn. De PA-persoon is in de eerste plaats iemand die niet in staat is om woede of frustratie te uiten, en kan geassocieerde stoornissen hebben zoals angst, ADHD, of andere problemen waar hij met een therapeut aan moet werken.
  • Word zelf niet passief. Je hoeft je emoties en gevoelens niet te ontkennen om te voorkomen dat je passieve agressie opwekt bij de ander, alleen maar omdat die nu eenmaal zo is. Blijf respectvol en 'volwassen' tegenover de PA-persoon, maar stel je grenzen. Als de persoon je beledigt, vernedert, kleineert, vals beschuldigt of tegen je liegt, moet je jezelf misschien afvragen of je de duidelijk giftige relatie wil voortzetten. Heb je twijfels? Aarzel niet om zelf een therapeut te raadplegen.

Lees ook: Welke soorten persoonlijkheidsstoornissen bestaan er en wat zijn de symptomen?

Bronnen:
https://www.psychologytoday.com
https://www.webmd.com


auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
Meest gelezen
volgopfacebook

volgopinstagram