Belg gebruikt te weinig zonnecrème

nieuws In Test-Gezondheid van juni 2009 publiceert Test-Aankoop de resultaten van een vergelijkende test van zonnebrandmiddelen. Aangezien deze zowat allemaal doeltreffend bleken, maakt het volgens de consumentenorganisatie niet zoveel uit welk merk de gebruiker kiest: als hij maar genoeg zonnecrème gebruikt met de juiste beschermingsfactor. Dat gebeurt echter veel te weinig.

Uit de enquête die Test-Aankoop hield, blijkt immers dat amper 6 op 10 Belgen geregeld zonnecrème gebruiken. Bovendien kiest 38 % van hen een te lage beschermingsfactor.
Het belang van een zonnebrandmiddel wordt flink onderschat: amper 6 op 10 Belgen gebruiken geregeld zonnecrème. Degenen die dat nooit doen, geven in 1 op 3 gevallen als voornaamste reden nooit in de zon te komen. Maar bijna even vaak geven ze er gewoon niet om! 18 % vindt zijn huid donker genoeg om het zonder bescherming te stellen.

Bovendien lijkt de misvatting te heersen dat zonnecrème alleen nodig is voor zonnekloppers. Terwijl ruim 9 op de 10 zonnecrèmegebruikers zich insmeren tijdens het zonnebaden, doen ze dat tijdens bergwandelingen of sneeuwsport veel minder. Bij andere buitensporten smeert slechts de helft van de zonnecrèmegebruikers zich in en tijdens een zonnige stadswandeling denkt amper 1 op 3 daaraan. Overigens smeert maar 1 gebruiker op 3 zich ook herhaaldelijk in, terwijl het nochtans aangeraden is dat om de twee uur en telkens na het zwemmen te doen.

Hoewel de Belg in de eerste plaats een zonnebrandmiddel kiest op basis van de beschermingsfactor, weet 59 % van de gebruikers niet waarvoor die precies staat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat maar 44 % de gepaste en 38 % een te lage factor kiest. Ruim twee derde van de zonnecrèmegebruikers denkt ingesmeerd echter langer beschermd te zijn tegen zonnebrand dan voor zijn huidtype het geval is. Slechts 1 op 5 schat die tijd correct in.
17 van de 18 zonnebrandmiddelen die Test-Aankoop evalueerde, bieden voldoende bescherming tegen zowel uv A als uv B. Het maakt geen verschil of ze in de winkel verkrijgbaar zijn of enkel in de apotheek of parfumerie. De consument kan dus gerust kiezen voor het voordeligste product. Enkel de minerale zonnebescherming van Weleda blijkt een lagere uv B-bescherming te bieden, maar de fabrikant is zich bewust van het probleem en heeft de productie van zonnebrandmiddelen inmiddels stopgezet.

Niettemin benadrukt Test-Aankoop dat geen enkele zonnecrème totale bescherming biedt, hoe hoog de beschermingsfactor ook is. Zonnecrème is dus niet zaligmakend als preventie van huidkanker en andere risico’s van uv-stralen, zoals huidveroudering en –verslapping. Om de huid daartegen te beschermen, stelt men ze in de eerste plaats beter niet te lang bloot aan direct zonlicht. Daarnaast moet men ook genoeg zonnecrème aanbrengen: voor een volwassen lichaam zijn volgens Test-Aankoop gemiddeld 6 koffielepels nodig.


Laatst bijgewerkt: augustus 2019
Ga op 4 februari naar de bioscoop! Ga op 4 februari naar de bioscoop!
Stichting tegen Kanker

Want op Wereldkankerdag schenkt de bioscoopsector 1 euro van elke verkocht filmticket aan Stichting tegen Kanker. Dus rep je die dag met familie en vrienden naar de bioscoop!

Meer info

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram