Walnoten, appels en tomaten zeer gezond

nieuws Walnoten zitten boordevol antioxidanten die vrije radicalen – stoffen die schadelijk zijn voor ons lichaam – onschadelijk maken. Walnoten bevatten bijna twee keer zoveel antioxidanten als andere noten, die bovendien zeer werkzaam zijn. Ook bevatten ze veel eiwitten, waardoor ze vlees kunnen vervangen, en zijn ze rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezels. Walnoten bevatten ook veel vet, maar het gaat dan wel om ‘gezonde’ poly- en mono-onverzadigde vetten.

Dat alles blijkt uit een studie die werd voorgesteld op de jaarvergadering van de American Chemical Society. Door hun samenstelling zouden 7 walnoten per dag kunnen helpen om hart- en vaatziekten en diabetes te voorkomen.

Volgens een andere studie (in het Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2011) kunnen de antioxidanten in appels hartziekten helpen voorkomen, verouderingsverschijnselen tegengaan en de gemiddelde levensduur met 10% verlengen. Het ging hierbij weliswaar om een experimentele studie met fruitvliegjes.

Een derde studie (in American Journal of Lifestyle Medicine, 2010) tenslotte onderzocht de gezondheidsvoordelen van tomaten. Tomaten (en afgeleide producten zoals tomatensap en ketchup) bevatten hoge concentraties van lycopeen, een krachtige antioxidant. Wie veel tomaten eet, zou volgens deze studie minder kans hebben op hart-en vaatziekten, sommige kankers en osteoporose.


Laatst bijgewerkt: juli 2022
Recente diagnose diabetes? Je staat niet alleen! Recente diagnose diabetes? Je staat niet alleen!
Diabetes Liga

Diabetes zet je leven op zijn kop. Wat nu? Krijg antwoord op je vragen, maak kennis met lotgenoten en hoe je met diabetes kan omgaan.

Vraag hier je gratis proeflidmaatschap aan!

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram