Verbruikersorganisatie OIVO analyseert 19 diëten

Laatst bijgewerkt: juni 2022

nieuws Zodra de eerste mooie dagen terug zijn, keert ook de obsessie om te diëten weer in het land. Er is voor elk wat wils. Klinkende namen, zoals "Beverly Hills" of "South Beach", mysterieuze namen, want wie weet wat "chronovoeding" of een "detox-kuur" is? Of namen met smaak, zoals het "koolsoepdieet". Het addertje onder het gras is echter dat deze diëten, die vaak een aardige duit kosten, volkomen nutteloos zijn… op lange termijn toch alleszins. Dat zou op zich nog niet zo erg zijn, ware het niet dat ze vaak ook risico's voor de gezondheid inhouden.

Het OIVO heeft 19 verschillende diëten geanalyseerd, namelijk de populairste vermageringskuren en zij die de meeste media-aandacht krijgen. De conclusie is hard: het merendeel van de diëten is inefficiënt, kost veel geld en zorgt niet voor een duurzaam gewichtsverlies. Nog erger is het feit dat ze ook vaak gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Er is maar één dieet die naam waardig en dat is het dieet opgesteld door een diëtist(e), dat vooral inhoudt dat de consument leert waaruit een gezonde, evenwichtige, caloriearme voeding bestaat en dat uitspattingen vermeden worden. Zo'n dieet gebeurt best onder het toezicht van een professionele voedingsdeskundige.

Lees ook: Populaire diëten geanalyseerd

Nieuwsgierig hoe een vagale flauwte voelt? Zin om uw beendermassa te doen afnemen?
In dat geval kiest u bij voorkeur voor een caloriearm dieet, zoals Cohen, Fricker, Hollywood, Scarsdale, het koolsoepdieet of anderen… Flauwtes en duizelingen (bijna) verzekerd. Als het dieet bovendien ook vetrijk is, zult u misschien aangenaam verrast worden door een verhoogd cholesterolgehalte en een onregelmatige hartslag. En dan vergeten we nog het risico op constipatie, een plezier dat u zonder twijfel zult (her)ontdekken als u te weinig vezels binnenkrijgt, wat heel vaak voorkomt bij deze 'kuren'.

Hebt u liever een kleine hepatische encefalopathie, die u ervaringen kan bezorgen gaande van verwardheid tot flauwvallen? Dan stellen wij u eerder voor om een eiwitrijk dieet te volgen. Ook daarin een ruime keuze: Dukan, Karl Lagerfeld, South Beach, … Dankzij de massale aanvoer van proteïnen, zal uw lever stevig op de proef worden gesteld en dreigt uw bloed overrompeld te worden door aminozuren en ammoniak: een hele boterham!

Bent u gevoelig voor de verlokkingen van de marketing?
Aarzel dan niet! Wat u nodig hebt, dat is het Jenny Craig dieet. Deze dame was een waar genie. Ze verlost u eindelijk van de eeuwige vraag 'Wat ga ik vanavond in godsnaam eten?': alle maaltijden en snacks worden aan huis geleverd en u hebt zelfs recht op persoonlijke, professionele coaching! Een droom, denkt u? Dat betwijfelen wij zeer, want ten eerste is het niet gratis (voor niets gaat de zon op!) en ten tweede komt ook deze kuur ooit tot een einde en als u dan gewend bent geraakt aan het gemak van de bereide gerechten, kunt u altijd uw hartje ophalen aan het met vettige sausjes overgoten aanbod dat u in de kant-en-klaar-afdeling van uw winkel vindt.

U houdt van toverdrankjes?
Dan is de detox-kuur voor u gemaakt. Ze zuivert het lichaam van gifstoffen, ze maakt u kalm en zen, kortom: ze reinigt u helemaal, vanbinnen en vanbuiten! Of wat dacht u van het kinotakaradieet, dat u uitnodigt een pleistertje onderaan uw voet te kleven dat overtollige gifstoffen absorbeert…?

U opteert voor het nulrisico?
Dan is er maar één oplossing die u van alle gezondheidsproblemen vrijwaart: de 'Fat Burning Furnace'-formule. Wat schaft die pot? Een uur fysieke oefeningen per week (dat kon erger, niet?) in combinatie met een gezonde voeding (niet verder gespecificeerd). Geen enkel gezondheidsrisico en ook helemaal niet duur. De beste koop, dus. Er is alleen één minpuntje: één uur per week bewegen volstaat niet om gewicht te verliezen. Nulrisico: ja, dus. Maar je reinste bedrog. Perfectie bestaat nu eenmaal niet...

Jojo
Tot slot nog dit: de meeste caloriearme, eiwitrijke, dissociërende en andere diëten bieden wel de mogelijkheid om op relatief korte tijd gewicht te verliezen… en om er daarna nog meer weer bij te krijgen. Waarom? Omdat iemand die duurzaam wil vermageren, nieuwe eetgewoonten moet aannemen en dat op lange termijn. De meeste kandidaat-gewichtsverliezers volgen hun dieet echter maar gedurende een korte periode, meestal zelfs minder dan zes maanden. Dat is net lang genoeg om mineralenmassa in de beenderen en spiermassa kwijt te raken en een klein tekort aan vitaminen teweeg te brengen. Zodra je weer naar een 'normale' voeding overstapt, doen de nieuwe calorieën de kilo's er in galop weer bijkomen. Dat is toch wat er gebeurt... in het beste geval. Want een dieet kan ook ronduit gevaarlijk zijn voor de gezondheid en tot tal van medische problemen aanleiding geven.

Het advies van het OIVO? Gebruik uw gezond verstand. Stort u niet op uw eentje in een dieetwoede, maar vraag raad aan uw arts of diëtist(e). Volg niet enkel een dieet, maar vul dat aan met de beoefening van een fysieke activiteit, die u ook voortzet nadat u uw droomsilhouet terug hebt.

Meer informatie
www.oivo.be


bron: www.oivo.be


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram