79 procent fietsongelukken door menselijk falen

Laatst bijgewerkt: mei 2017
123-vallen-fietsen-ongeluk-05-17.jpg

nieuws

Fietsongelukken worden voor het grootste deel door menselijk falen veroorzaakt. Dat blijkt uit een studie van de Human Physiology Research Group (MFYS) aan de Vrije Universiteit Brussel. Het onderzoek werd gedaan onder scholieren van 15 tot 18 jaar in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant en onder fietsslachtoffers die hun ongeluk bij verzekeringsmaatschappijen hadden gemeld.

Bijna tachtig procent van de fietsongelukken wordt door menselijk falen veroorzaakt. De ongelukken vinden plaats op plekken waar een derde partij het fietspad kruist en de fietser daarbij niet ziet, of omdat de fietser zelf niet oplet. 29 procent van die ongelukken komen door die onoplettende fietser en nog eens 29 procent door die andere verkeersdeelnemer die het fietspad kruist zonder dat deze de fietser ziet. Slechte infrastructuur veroorzaakt 21 procent van de ongevallen.

De onderzoekers analyseerden achtenzestig fietsongelukken die op scholen waren gemeld en achtenzeventig ongelukken die bekend waren bij verzekeringen. Ze hebben de enquête rechtstreeks bij de jongeren uitgevoerd door de scholen te bezoeken. De slachtoffers uit de verzekeringsdatabase, afkomstig uit heel Vlaanderen, kregen dezelfde vragenlijst.

 De aard van de ongelukken die bij de verzekering waren gemeld, waren ernstiger en er was ook meer medische verzorging nodig dan die van de scholen. Opvallend was dat slechts 21 procent van de fietsongelukken die bij de verzekeringen bekend waren, ook vermeld stonden in de officiële politiedatabase. Daaruit kun je concluderen dat er weinig aangifte bij de politie worden gedaan. Dat is een grote omissie, omdat de politiegegevens de enige bron zijn voor de officiële statistieken van de overheid.

Het onderzoek werd gedaan in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant. Dat zijn regio’s waar het vervoer voornamelijk gemotoriseerd is en veel files voor komen. Fietsen kan daarvoor een aantrekkelijke oplossing betekenen. Maar dat betekent ook dat de veiligheid moet worden aangepakt.

Het complete onderzoek kunt u vinden op: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457516303049


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram