tips- Aardappel in de schil

Laatst bijgewerkt: november 2005
aardappel-130.jpg

tips Aardappelen leveren samen met brood en andere graanproducten een belangrijke bijdrage aan de aanbreng van zetmeel of complexe koolhydraten. Daarnaast bevatten aardappelen voedingsvezels en vormen zij een bron van kalium en van de vitamines B en C.
In het kader van een evenwichtige voeding wordt aanbevolen dagelijks een portie van 3 tot 5 stuks gekookte aardappelen (150-250 g) te eten. Vergeleken met eenzelfde portie aardappelen leveren deegwaren en rijst bijna twee maal zoveel calorieën en geen vitamine C.

Aardappelen die in de schil worden gekookt of gestoomd verliezen minder vitaminen en mineralen. Indien je ze toch schilt, moet je alleszins dun schillen omdat de meeste vitaminen, mineralen en vezels net onder de schil zitten.
Aardappelen die in de schil worden bereid moeten vooraf altijd grondig worden gewassen of afgeboend om restjes aarde en mogelijke residuen van bestrijdings- en bewaarmiddelen weg te halen.
De schil bevat wel minieme hoeveelheden giftige alkaloïden. Vergiftigingsverschijnselen bij de mens kunnen optreden bij een opname vanaf 2,5 mg alkaloïden per kg lichaamsgewicht per dag. Voor een persoon van 50 kg ligt de gevarengrens dus op 125 mg alkaloïden, wat overeenkomt met 1,8 kg ongeschilde aardappelen of 4 kg geschilde aardappelen. Een portie die de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 150-250 g ver overschrijdt.
Licht werkt de vorming van alkaloïden in de hand. Door de inwerking van licht verhoogt het gehalte aan chlorofyl en wordt de aardappel groen . Wanneer de hoeveelheid chlorofyl verviervoudigt, verdubbelt ook de hoeveelheid aardappelalkaloïden. Groene aardappelen zijn dus niet meer geschikt voor consumptie, ook niet als ze geschild worden. Alkaloïden worden worden namelijk niet vernietigd tijdens de bereiding.

zie ook artikel : Aardappelen: lekker én gezond



verschenen op : 30/11/2010
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt