Brilglazen kiezen niet eenvoudig

Laatst bijgewerkt: augustus 2015
123-bril-lenks-08-15.jpg

nieuws Een nieuwe bril is vaak erg duur, zeker als u progressieve of multifocale glazen nodig hebt. Vooraf informatie inwinnen is dus aangewezen, al is dat niet eenvoudig. Uit onderzoek van TestAankoop blijkt dat opticiens geen scherp beeld geven van de verschillende soorten brillenglazen die ze verkopen.

Een progressieve of multifocale bril heeft glazen die geschikt zijn voor correct zicht op alle afstanden (veraf, dichtbij en tussenin). De prijsverschillen tussen de diverse types van progressieve glazen zijn enorm, gaande van enkele honderden tot meer dan € 1 000 euro. Al deze glazen geven de juiste correctie, maar kunnen verschillen in kijkcomfort en snelheid van aanpassing, al is niet iedereen daar even gevoelig voor.

Daarom is het belangrijk dat opticiens u informatie geven over de verschillende types glazen en hun prijs. Voor correct advies is het daarbij essentieel dat de opticien ook informeert naar uw activiteiten en bijvoorbeeld navraagt of u veel of weinig leest. Uit het onderzoek bij 89 optiekzaken blijkt dat slechts 24 % van de opticiens dat effectief te doen. Ook hun advies loopt sterk uiteen: sommigen relativeren de verschillen tussen de types van glazen, anderen vergroten deze net uit.

Opmerkelijk: de opticiens deden geen voorstellen in de verschillende prijsklassen, laat staan dat ze goedkope glazen aanraadden. In ruim de helft van de optiekzaken kostte het goedkoopste voorstel meer dan € 600 voor twee glazen. In zo’n 20 % van de gevallen stelde de opticien zelfs uitsluitend volledig op maat gemaakte glazen voor. Daarvan loopt de prijs al snel op tot zo’n € 900 à € 1.100. Slechts één vijfde van de opticiens gaf informatie over de mogelijke verdunningen en behandelingslagen van brillenglazen en hun meerprijs.

Prijzen vergelijken tussen verschillende optiekzaken is helaas zo goed als onmogelijk. Daarvoor is de informatie die de meeste opticiens op papier zetten in verband met merk, type, verdunning en behandelingslagen veel te beknopt. Slechts 8 % van de onderzochte optiekzaken gaf alle nodige elementen om effectief te kunnen vergelijken.

Ook bij de glasfabrikanten is er een gebrek aan transparantie: slechts 1 van de 8 onderzochte firma’s was bereid ons een catalogus met adviesprijzen te bezorgen.




pub