Nieuwe Britse normen voor bewegen: minimaal 2,5 uren per week.

Laatst bijgewerkt: juli 2022

nieuws Volgens de nieuwe Britse fitnessnormen zouden volwassenen minimaal 2,5 uur per week moeten sporten. Hoe meer men sport, hoe beter. Het moet gaan om matig intensieve aerobe oefeningen zoals fietsen, flink wandelen, een partij dubbel tennis, volley- of basketbal... Belangrijk is dat de hartslag stijgt en men moet zweten. Gewoon wandelen of huishoudelijk werk mag niet worden meegerekend. Ook spiertraining waarbij de belangrijkste spiergroepen (armen, benen, buik…) worden getraind (gewichtheffen, spiertraining op toestellen, tuin spitten, yoga…) is belangrijk.

Volgens de oude normen (die ook bij ons worden gebruikt) werd aangeraden om minstens 5 dagen per week gedurende een half uur te sporten.

Voor volwassenen van 19 tot 64 jaar wordt aangeraden:
- minimaal 2,5 uur per week matig intensieve aerobe oefeningen (zoals fietsen) én minstens twee keer per week spierversterkende oefeningen
- of: minimaal 75 minuten per week intense aerobe oefeningen (zoals lopen, fietsen op een helling, gevechtssporten zoals karate, tennis enkel, voetbal, touwspringen, aerobics…) én minstens twee keer per week spierversterkende oefeningen
- of een vergelijkbare mengeling van matig en intensieve aerobe oefeningen (bv. een half uren lopen en een half uur fietsen) én minstens twee keer per week spierversterkende oefeningen.

Voor gezonde 65-plussers gelden dezelfde aanbevelingen.

Voor kinderen van 5 tot 18 jaar gelden volgende aanbevelingen:
- minimaal 1 uur per dag een combinatie van matig intensieve en intensieve aerobe oefeningen
- minstens drie keer per week spierversterkende oefeningen
- en minstens drie keer per week botversterkende activiteiten (zoals lopen, turnen, voetbal, gevechtsporten…).
Bovendien moeten kinderen het aantal uren inactiviteit (TV-kijken, computerspelletjes…) zoveel mogelijk beperken.

Voor kinderen onder 5 jaar gelden volgende aanbevelingen:
- kinderen die kunnen stappen moeten minstens 3 u per dag actief zijn (stappen, lopen, rechtstaan, kruipen, balspelen, waterspelen…).
- het aantal uren inactiviteit (TV-kijken, stilzitten in de auto of de buggy…) zoveel mogelijk beperken.

Meer info
www.nhs.uk/LiveWell/Fitness/Pages/Fitnesshome.aspx




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram