Kleed u tegen de koude

nieuws Als u bij koud weer buiten moet werken of wilt sporten, is aangepaste kleding heel belangrijk. Belangrijk om weten is dat wind het warmteverlies vergroot. Tijdens sporten zoals fietsen, schaatsen, skiën, enz. is extra windbescherming aangewezen. Ook bij vochtig weer heeft uw lichaam meer moeite om de warmte vast te houden. Kleedt u anderzijds ook niet warm wanneer u gaat sporten: naarmate het inspanningsniveau toeneemt, produceert het lichaam zelf warmte en zweet en moet de isolerende luchtlaag minder dik zijn maar het ventilerende vermogen groter. Voor korte inspanningen mag de kledij lichter blijven. Voor lange inspanningen, of wanneer de inspanning onderweg wordt onderbroken bv. om te eten, neemt u best extra kledij mee, zeker indien de kans bestaat dat het weer kan verslechteren.
Kies alleszins confortabele kleding die u niet hindert in uw bewegingen.

• Het beste is om uit te gaan van het drie lagen systeem. Het dragen van meerdere laagjes kleding werkt namelijk beter tegen de kou dan één dikke jas of trui.

De drie lagen zijn:
- Vochtafvoerende onderlaag. Thermische onderkleding van bijvoorbeeld polyester of polypropyleen draagt u direct op de huid, waardoor de transpiratiedamp snel afgevoerd kan worden naar de volgende kledinglaag zodat u zelf droog blijft. Een gewoon katoenen T-shirt houdt daarentegen het zweet vast wat een onprettig en koud gevoel geeft. Hoe nauwer het ondergoed tegen de huid aansluit, hoe beter het de verdampende taak kan uitvoeren. Bij zeer koud weer kan een lange onderbroek of legging nuttig zijn.

- Isolerende middenlaag. Over de onderkleding komt een warmere isolerende kledinglaag uit wol of een synthetisch materiaal (fleece, softshell...) die het transpiratievocht van binnen naar buiten goed doorlaat, maar isoleert tegen regen en wind. Synthetisch materiaal heeft het voordeel dat het snel droogt.

- Wind- en waterwerende laag. Kies een broek en jas die ‘ademt’ om de transpiratiedamp kwijt te raken. Door de specifieke vezelstructuur wordt je transpiratievocht namelijk naar buiten gevoerd zonder dat er regen naar binnen komt. Koop goed passende kledij en zorg er voor dat de winddichte jas goed aansluit door de elastische touwtjes onderaan, in de lenden, aan de hals en de manchetten correct aan te spannen.

• Bedek ook het hoofd. Ongeveer 50 % van de lichaamswarmte bij een aangeklede persoon gaat verloren via het hoofd.
Draag een muts of een helm met isolerende voering of een wollen binnenbekleding. Zorg ook dat uw oren goed beschermd zijn.
• Om uw handen warm te houden zijn thermische handschoenen of wanten nodig. Ze zijn best waterdicht. In dunne natte fleece handschoenen koelen je handen snel af. Wanten zijn warmer, doordat de vingers warmte aan elkaar afgeven, maar beperken de bewegingen.
• Draag wollen sokken of sokken in hoogwaardige vezels die goed ademen en snel drogen. Draag liefst slechts één paar sokken en vermijd erg dikke sokken. Trek ze niet te strak aan om de bloedsomloop niet te belemmeren en zorg ervoor dat de tenen nog goed kunnen bewegen.
• Draag waterdichte schoenen.
• Laat uw kleren en schoenen zo snel mogelijk drogen (tijdens de lunch, meteen na thuiskomst). Zijn uw schoenen erg nat, prop er dan krantenpapier in om het vocht te absorberen.
• Bij extreme koude of wind smeer je de delen van je gezicht (neus, wangen, lippen...) in met een beschermend product zoals vaseline.


Laatst bijgewerkt: augustus 2019
Hoe vitamine D snel en makkelijk op peil brengen? Hoe vitamine D snel en makkelijk op peil brengen?
Vista-life pharma

Onze vitamine D is op het laagste niveau in de winter en het voorjaar. Ontdek hoe vitamine D op peil te brengen en geniet van zijn weldaden.

Meer info

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram