Is kokosolie gezonder dan andere olie?

Laatst bijgewerkt: May 2018
f-123-kokosolie-05-18.jpg

tips

Kokosolie zou het ideale vet zijn om te bakken, en ook allerlei gezondheidsvoordelen hebben. Tenminste als we de vele websites uit alternatieve voedingshoek en een aantal zelfverklaarde voedingsgoeroes mogen geloven. Daarvoor bestaat echter weinig of geen bewijs. Integendeel zelfs, kokosolie is helemaal niet zo gezond.

Wat is kokosolie?
Kokosolie of -vet is afkomstig van de kokosnoot. Het kokosvet wordt door persen of extractie uit het vruchtvlees gehaald.

Kokosvet kan gebruikt worden bij het bereiden en frituren van gerechten. Het is te smeren zoals boter. Verder is het een veelvoorkomend ingrediënt van koffiecreamers. Het is ook terug te vinden in bakkerijwaren en chocoladeproducten en in veel oosterse gerechten.

Kokosmelk is kokoswater gemengd met kokosvlees. Kokosmelk bevat veel calorieën en verzadigd vet. 

Kokosolie mag niet verward worden met palmolie. Die olie wordt gewonnen uit de vruchten van de oliepalm. 

Beweerde gezondheidsvoordelen
Kokosolie of kokosvet zou desinfecterend werken, het immuunsysteem versterken en infecties helpen voorkomen, het cholesterol doen dalen en beschermen tegen hart- en vaatziekten, de stofwisseling versnellen waardoor vetten sneller verbranden en men zou afvallen, het zou de opname van vitamine en mineralen bevorderen, maag- en darmklachten verhelpen en een stimulerend effect hebben op de werking van de schildklier… Volgens sommige beweringen zou het zelfs helpen om kanker en diabetes te voorkomen of te genezen en tegen de ziekte van Alzheimer. 

Voor geen enkel van deze beweringen bestaat overtuigend bewijs

Veel verzadigd vet
In tegenstelling tot andere plantaardige vetten bevat kokosvet hoofdzakelijk verzadigde vetten, net als dierlijke vetten. Het bevat zelfs meer dan 85 procent verzadigd vet, dat is het meeste van alle vet- en oliesoorten. Verzadigd vet staat erom bekend niet goed te zijn voor de gezondheid. Het verhoogt onder meer het cholesterolgehalte en daardoor het risico op hart- en vaatziekten.

Ongeveer de helft van het verzadigd vet van kokosolie bestaat uit laurinezuur. Dat is een middellange keten verzadigd vetzuur. Voorstanders van kokosvet geven aan dat laurinezuur juist goed is voor de gezondheid omdat de vertering ervan anders zou verlopen in het lichaam dan bij andere verzadigde vetten. Maar er is onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor deze zogenoemde positieve effecten van kokosvet.   
Integendeel, laurinezuur is van de verzadigde vetten het vetzuur dat het cholesterol het sterkst laat stijgen, zo blijkt uit studies. Omdat ook het ‘goede’ HDL-cholesterol stijgt, wordt dat effect ten dele geneutraliseerd. Kokosvet scoort in vergelijking met andere plantaardige oliën alleszins slecht wat het effect op het cholesterolgehalte in het bloed betref. Dat kokosolie beter zou zijn dan dierlijke verzadigde vetten is evenmin aangetoond.

Verzadigde vetzuren, ook laurinezuur, hebben ook een ongunstig effect op de tromboseneiging van het bloed. Trombose is het verschijnsel dat bloedplaatjes gaan samenklonteren en aan elkaar plakken. Producten met onverzadigde vetten hebben een veel gunstiger effect op het lichaam, en genieten dus de voorkeur.
Kokosvet bevat, in tegenstelling tot andere oliën en vetten, bovendien nauwelijks vitamine E en vitamine K.

Besluit
Af en toe wat kokosvet eten, kan geen kwaad. Het is, net als olijfolie, goed bestand tegen grote hitte. Maar in de keuken kunt u beter kiezen voor zonnebloemolie, koolzaadolie en olijfolie. Die bevatten vooral onverzadigde vetzuren waarvan is aangetoond dat ze een gunstig effect op het cholesterolgehalte in het bloed hebben.

Bronnen
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-kokosolie-gezonder-dan-zonnebloemolie.aspx

www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx

www.eoswetenschap.eu/voeding/kokosolie-gezonder?
www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheidsnieuws-onder-de-loep/is-kokosolie-gezonder-dan-dierlijke-vetten-of-plantaardige-olien

www.foodinsight.org/CoconutOilAndHealth
http://circ.ahajournals.org/content/early/2017/06/15/CIR.0000000000000510



verschenen op : 21/06/2018
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt