Weg met de (bier)buik

Laatst bijgewerkt: mei 2012
obesit-hemd-170_400_05.png

nieuws 54 procent van de Belgische volwassen mannen heeft overgewicht (BMI = 25) tegenover 40 procent van de vrouwen. Bij mannen zit het vet vaak in de buikstreek. Zij zijn het zogenaamde ‘appeltype’. Buikvet is ongezonder dan vet op heupen en billen. Het verhoogt immers het risico op hart- en vaatziekten (verhoogde bloeddruk, atherosclerose, beroerte, hartinfarct, …) en diabetes type 2.

Bovendien worden ook de gewrichten extra belast. Vooral heupen, rug en knieën krijgen het hard te verduren. Er zijn ook sterke aanwijzingen dat overgewicht het risico op bepaalde soorten kankers verhoogt.

Net als vrouwen, genieten mannen van de gezondheidsvoordelen als ze overtollige kilo’s verliezen. Maar ze zijn in het voordeel. Ze vermageren immers gemakkelijker. Omdat ze een grotere spiermassa hebben verbranden mannen meer calorieën dan vrouwen. Zelfs in rust. De stofwisseling van de spieren verbruikt in rust meer energie dan eenzelfde hoeveelheid vetweefsel.

De meeste mannen zijn niet te vinden voor de methodes die bij heel wat vrouwen wel werken, zoals eet- en beweegschema’s en het tellen van calorieën. Voor mannen mag het allemaal wat concreter.

1. Stel een realistisch doel…
Bepaal zelf hoeveel kilo’s je wil verliezen en binnen welke termijn. Een gewichtsverlies van ongeveer een halve kilo per week is een ideaal tempo om op lange termijn een gezond gewicht te krijgen en te behouden.

2. …met concrete stappen
Lijst voor jezelf op op welke manier je je doel wil bereiken en doe dat zo concreet mogelijk, bijvoorbeeld dagelijks minstens twee stukken fruit eten, maximaal een keer om de twee weken frieten, minstens drie keer in de week een half uurtje extra bewegen,…

3. Begin elke dag met een ontbijt
Een ontbijt geeft je meer energie in de voormiddag en helpt je de vet- en suikerrijke tussendoortjes links te laten liggen. Wie niet ontbijt, vergroot zijn kans op gewichtstoename.

4. Beweeg je buik weg
Buikvet blijkt heel ontvankelijk voor lichaamsbeweging. Bovendien is bewezen dat hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je lichaam verbruikt. Wees ook hier realistisch. Neem tijd om je conditie op te bouwen. Voor mensen met overgewicht is het al een mooie doelstelling om elke dag een halfuur te wandelen.

5. Weg met calorierijke knabbels voor tv
’s Avonds eten en drinken voor tv is vaak een gewoonte waarbij je niet meer stilstaat. Meestal zorgen deze hapjes en drankjes ongemerkt voor heel wat calorieën. Tenzij je natuurlijk gaat voor vers fruit of stukjes rauwe groenten.

6. Beperk alcohol
Een avondje stappen met de vrienden is voor sommigen pas geslaagd als het rijkelijk is overgoten met alcohol. Een extraatje is uiteraard geen probleem zolang het geen dagelijkse gewoonte wordt. En ook op de avond zelf is het afwisselen van een glas alcohol met een glaasje water een slimme keuze. Water bevat geen calorieën en zorgt voor een verzadigingsgevoel. Water is dus niet alleen voor de vissen.

7. Eet vlees met mate
Een heerlijke steak of côte à l’os hoeft niet meteen 300-400 gram te wegen om te smaken. Een dagelijkse portie van 100 tot 150 gram vlees of vis volstaat.


bron: www.kilootjeminder.be
verschenen op : 11/02/2012 , bijgewerkt op 30/05/2012


pub