Goed slapen helpt om te vermageren

Laatst bijgewerkt: september 2019
vr-slapen-buik-170_400_05.jpg

nieuws Mensen die goed slapen en hun stress kunnen beheersen, verliezen gemakkelijker gewicht dan mensen die te weinig of teveel slapen en erg gestresst zijn. Dat blijkt uit onderzoek in de Verenigde Staten gepubliceerd in het International Journal of Obesity.
De wetenschappers volgden gedurende 6 maanden 472 obese mensen (BMI boven 30) die wilden afvallen. Ze moesten per dag 500 calorieën minder eten. Ook moesten ze regelmatig sporten (minstens 3 uur per week) en groepssessies bijwonen. Na 6 maanden was het gemiddeld gewichtsverlies 6,3 kg.

De proefpersonen die precies genoeg sliepen (tusen 6 en 8 uren), vielen meer af dan de mensen die teveel (meer dan 8 uren) of te weinig (minder dan 6 uren) sliepen. Ook stressbeheersing bleek te helpen. Proefpersonen met weinig stress die voldoende sliepen bleken tot de helft meer succesvol te zijn in hun afslankpoging. TV-kijkgedrag bleek geen invloed te hebben op het gewichtsverlies.

Daarmee is niet aangetoond dat te veel of te weinig slapen of teveel stress obesiteit in de hand werkt, wél dat een goed slaappatroon en weinig stress helpt om een vermageringsregime vol te houden. Deze resultaten wijzen erop dat een evaluatie van slaappatronen en het niveau van stress voorafgaand aan een vermageringskuur nuttig is.



verschenen op : 24/05/2011 , bijgewerkt op 02/09/2019


pub