8 tips om een winterdip te verslaan

Laatst bijgewerkt: oktober 2019
123h-winterblues-wandel-bos-herfst-11-18.jpg

dossier Veel mensen hebben bij het korter worden van de dagen last van een winterdip – ook wel herfstmoeheid of winterblues genoemd. Bij sommige mensen – naar schatting zou het gaan om zowat 1 à 2 procent van de bevolking - kan het zo erg zijn, dat ze een echte winter- of seizoensdepressie krijgen. Dat is een ernstige aandoening waarvoor specialistische hulp nodig is. Meestal wordt een seizoensdepressie behandeld met lichttherapie.

zie ook artikel : Winterdepressie: oorzaken, symptomen en remedies

Een gewone winterdip is veel minder ernstig dan een echte seizoensdepressie. Gespecialiseerde hulp of lichttherapie is dan ook niet nodig. De belangrijkste klachten van een winterdip zijn (aanhoudende) vermoeidheid, een grote behoefte aan slaap, minder energie, prikkelbaarheid en concentratieproblemen. 

zie ook artikel : Tips voor lichttherapie bij winterdepressie

Tip 1
Verblijf elke dag minimaal een half uur in de buitenlucht: je voelt je er niet alleen beter door, het helpt ook om beter te slapen. Ga liefst zo vroeg mogelijk in het eerste daglicht naar buiten: Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw. Blauw licht remt de productie van melatonine (het hormoon dat u slaperig maakt). Hierdoor word je écht wakker.

Tip 2
Beweeg, het liefst overdag in de buitenlucht. Maak een flinke wandeling, hark de bladeren aan en maak de tuin winterklaar, fiets naar het werk... Door regelmatig te bewegen halveer je de kans op een winterdip. Dat is onder meer te danken aan de extra aanmaak van endorfine bij grote inspanningen.

Tip 3
Neem een stevig ontbijt, zo staat je lichaam meteen in de ‘overdagmodus’: de spijsvertering gaat aan het werk, het lichaam komt lekker op gang.

Tip 4
Eet gezond met veel groenten en weinig suiker. Eet dagelijks een paar walnoten, gebruik gebroken lijnzaad of slik (plantaardige) omega 3.

Tip 5
Vergeet niet voldoende water te drinken, zodat je vochthuishouding op peil blijft. Drink niet te veel koffie of alcohol, en al zeker niet in de uren voor je gaat slapen. 

Tip 6
Ontspan. Stress is ongezond en vermindert je weerstand. Probeer de zorgen en stress van overdag achter je te laten en zet je televisie en je mobiele telefoon een keertje uit. Misschien is dit ook het moment om te leren mediteren of mindfulness oefeningen te doen.

Tip 7
Zorg dat je je ergens op kan verheugen. Plan een leuk uitstapje, kook een lekkere maaltijd...

Tip 8
Ga op tijd naar bed en let erop dat je je slaap niet verstoort. Vermijd gsm-gebruik twee uur voor je gaat slapen.

Bronnen:
https://gezondidee.mumc.nl/tips-voor-een-gezonde-winterdag
https://www.zna.be/nl/begeleiding/vorming-infosessies/tips-gezond-leven/7-tips-tegen-winterdip






pub