Het nut van een middagdutje

Laatst bijgewerkt: oktober 2019
dutje-vr-150.jpg

nieuws Geregeld verschijnen studies die moeten aantonen dat een middagdutje gezond is. Het zou je alert houden en productiever maken. Piloten die tijdens een vlucht 26 minuten slapen – terwijl het vliegtuig bemand wordt door de copiloot – zijn 54 procent alerter, geeft onderzoek bijvoorbeeld aan. Een andere studie heeft aangetoond dat een dutje van 45 minuten het leervermogen en het geheugen bevordert. Bovendien zou het de bloeddruk kunnen verminderen en het risico op een hartaanval verminderen.

Voorwaarde is wel dat je niet te lang slaapt: een halfuurtje is meer dan genoeg. Na een halfuur zit je normaal in je tweede slaapfase, en word je dan wakker dan zou dit je alertheid en concentratie bevorderen. Slaap je langer, dan kom je in de zogenaamde REM-fase of droomslaap terecht. Als je dan wakker wordt, voel je je slaapdronken, gedesoriënteerd, en niet uitgerust.

Ben je echt moe of moet je slaap inhalen, dan is het beter om meteen twee uur te slapen. Dan heb je alle vijf de fasen van je slaap doorlopen, en word je uitgerust wakker. Maar je dreigt dan wel je nachtrust te verstoren. Mensen die ’s nachts slecht slapen, kunnen daarom beter geen middagdutje doen.






pub