Feesttips voor uw tanden

Laatst bijgewerkt: december 2012
taart-snoep-dieet-1710_400_12.jpg

nieuws Feestdagen zijn helaas geen feest voor de tanden. Recepties, uitgebreide maaltijden, veel drinken, veel tussendoortjes en het missen van een poetsbeurt effenen het pad naar tandbederf.

1. Wees voorzichtig met dranken waarin zuren zitten.
Tijdens de feestdagen wordt er veel champagne en wijn gedronken, dranken met veel zuren, wat niet goed is voor de tanden. Zuren tasten uw tandglazuur aan. Daardoor slijt uw gebit. Deze vorm van slijtage heet erosie. Het gaat niet alleen om hoevéél zure producten u eet en drinkt. Hoe vaker u dat doet en hoe langer u zure producten in uw mond houdt, hoe groter de kans op tanderosie is. Overigens bevatten ook frisdranken, energiedranken, fruitsappen en laag-alcoholische frisdranken veel zuren. Lightdranken bevatten evenveel zuur als gewone frisdranken. Water zonder prik, koffie en gewone thee zonder suiker zijn niet schadelijk voor uw gebit.

• Het is beter om op op korte tijd enkele van die dranken te consumeren dan gespreid over de dag.
• Hou zure dranken niet te lang in de mond (bv. door de mond heen en weer spoelen, nippen aan uw drankjes).
• Geen zuur voedsel en drank gebruiken als laatste consumptie voor de nacht of mee naar bed nemen.
• Geen tanden poetsen binnen het uur na de consumptie van zure dranken en voedingsmiddelen. De borstel en de tandpasta hebben een schurende werking. Als u direct na het eten of drinken van zuur uw tanden poetst, kunt u het tandglazuur gemakkelijk wegpoetsen.
• Om zuuraantasting op uw tanden zoveel mogelijk tegen te gaan is het belangrijk om de speekselproductie te verhogen door tijdens het eten goed te kauwen. Een deel van de zuren in uw mond wordt geneutraliseerd tot u uw tanden grondig kan poetsen. De verhoogde speekselproductie tijdens het kauwen bevordert daarnaast ook de afvoer van bacteriën en voedselresten uit uw mond en draagt bij tot het herstel van het tandglazuur.

2. Beperk snoep en vul aan met gezonde alternatieven.
Eet u te vaak op één dag, dan krijgt uw gebit onvoldoende kans om te herstellen. Daarom is het voor uw gebit nadelig als u de hele dag door eet of bepaalde dranken drinkt.
• Beperk het aantal keer dat u snoept. Telkens wanneer u eet, krijgen uw tanden een zuurstoot te verwerken. Als dit vaak gebeurt met korte intervallen, kan uw tandglazuur zich niet meer herstellen en kan tandbederf en tanderosie optreden. Daarom eet u het best een snoepje meteen na de maaltijd en eet u beter één keer vier snoepjes in plaats van ieder uur één snoepje.
• Vervang een gedeelte van het snoep door fruit.

3. Er zijn etenswaren die bescherming bieden tegen tandbederf.
• Zo kan u een zoet dessert vervangen door een kaasschotel. Kaas stimuleert de speekselproductie en bevat calcium, fosfor en caseïne, een eiwit dat het oplossen van tandglazuur tegengaat.
• Gebruik in uw dessert zoetstoffen in plaats van suiker. Zoetstoffen lijken op suiker en smaken als suiker maar worden anders verteerd. Daardoor vormen ze geen voedingsbodem voor mondbacteriën die op hun beurt schadelijke zuren produceren.
• Een andere praktische tip om tandbederf te verminderen is het kauwen van suikervrije kauwgom. Het is wetenschappelijk aangetoond dat 20 minuten suikervrije kauwgom kauwen na de maaltijd het tandbederf verminderd. Ideaal voor de rit naar huis na het feestje.

4. Maak tijd om uw tanden grondig te poetsen na een feestje of etentje. Dit lijkt logisch maar vaak bent u te moe, hebt u te veel gedronken of wordt het simpelweg vergeten.
• Poets de tanden twee keer per dag met fluoride tandpasta. Dagelijks flossen helpt ook bij het verwijderen van tandplak en voedselresten tussen de tanden.
• Poets de tanden zeker grondig voor u gaat slapen.


bron: www.vbt.be
verschenen op : 20/12/2012


pub