Libido soms blijvend weg na stoppen met antidepressiva

Laatst bijgewerkt: juli 2022

nieuws Antidepressiva veroorzaken mogelijk nog lange tijd na het stoppen van de medicatie seksuele bijwerkingen. Het aantal mensen dat last heeft van gebrek aan libido en melding maakt van erectie- en orgasmestoornissen stijgt. Dat schrijft het Nederlandse bijwerkingencentrum Lareb in een artikel in het Tijdschrift voor Psychiatrie. Volgens sommige studies heeft ongeveer de helft van de gebruikers hier last van.
Uit het artikel van Lareb blijkt dat gebruikers na het stoppen van antidepressiva nog jaren een minder libido kunnen merken, met name bij de zogenaamde ssri’s, schrijft Lareb. De ex-patiënten die de klachten aan Lareb meldden, zeiden dat ze voor het gebruik van de ssri’s geen last hadden. Naar schatting gebruiken in Nederland 600.000 mensen ssri’s.

Waarom het gebruik van ssri’s de klachten veroorzaakt is nog niet bekend. Tot voor kort gingen de meeste wetenschappers ervan uit dat de seksuele problemen met de depressiviteit zouden wegblijven. Ssri’s worden beschouwd als antidepressiva die minder bijwerkingen hebben dan vergelijkbare andere antidepressiva.
Twee jaar geleden al maakte Lareb melding van “groeiend bewijs dat bij sommige patiënten seksueel disfunctioneren aanhoudt na het stoppen van ssri’s”. Het centrum had negentien dossiers verzameld waarin een verband met dit soort bijwerkingen werd gelegd.




Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden. Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden.
Phonak

De impact van gehoorverlies op onze levenskwaliteit wordt vaak onderschat. Test vandaag nog jouw gehoor met de gratis online hoortest.

Test nu je gehoor...

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram