Voeding en schoonheid

Laatst bijgewerkt: mei 2019
decollété.jpg

nieuws Iedereen wil er graag zo lang mogelijk jong en fit uitzien. Een zachte, egale en stralende huid hoort daarbij. Kan voeding je hierbij helpen?

Je ziet wat je eet

De huid is zoals de lever en het hart een orgaan dat nood heeft aan tal van voedingsstoffen in een goede verhouding voor een optimale ontwikkeling en een gedegen onderhoud. Tekorten of wanverhoudingen leiden tot mankementen die zich mogelijk ook aan de buitenkant laten opmerken. Bleek zien door een tekort aan ijzer is hiervan een voorbeeld. Strenge diëten vergroten de kans op belangrijke voedingstekorten. Het resultaat is dan misschien een slank lichaam maar vaak ook een doffe, vale en kwetsbare huid.

Voldoende water drinken hydrateert het lichaam en dus ook de huid en ontdoet het lichaam gemakkelijker van overtollige afvalstoffen.

Groenten en fruit zijn rijk aan antioxidanten die onder meer ook de huid beschermen tegen vrije radicalen, een belangrijke oorzaak van huidveroudering.

Bepaalde vitaminen worden vaak naar voor geschoven als zogenaamde wondermiddelen voor een perfecte uitstraling. Deze vitaminen komen zoals andere essentiële voedingsstoffen echter ook ruim voor in alledaagse voedingsmiddelen.

Wie evenwichtig en gevarieerd eet krijgt met andere woorden alle essentiële voedingsstoffen binnen om gezond en fit te blijven, en dit zowel vanbinnen als vanbuiten. Miraculeuze schoonheidsrecepten op basis van 1 of een aantal voedingsstoffen of voedingsmiddelen bestaan niet.

Mooier dankzij voedingssupplementen ?

Het nut om naast een goede voeding voedingssupplementen te gebruiken voor een stralende huid heeft nog geen algemene wetenschappelijke bevestiging gevonden. Supplementen hebben doorgaans bovendien pas een gunstig effect in geval van tekorten door een eenzijdig of inadequaat voedingspatroon. Zij kunnen evenmin een goede voeding vervangen. Nauwlettend toezicht op het eventuele gebruik van supplementen is ten slotte noodzakelijk want sommige kunnen in een overdosis de gezondheid schaden.

zie ook rubriek vitamines en supplementen

Vitaminen en cosmetica

a-gezichtsmasker.jpg
In huidcrèmes, shampoo en dergelijke zitten vaak vitaminen zoals vitamine A, beta-caroteen, vitamine B5, B8 en E. Van al deze vitaminen wordt beweerd dat zij op de een of andere manier zorgen voor gezonde haren of een gezonde huid. De samenstellers stellen dat deze vitaminen via de huid of het haar worden opgenomen en zo plaatselijk inwerken. De huid vormt echter zon goede barrière tegen stoffen van buitenaf dat alleen uit zeer hoog gedoseerde medicinale crèmes vitaminen het lichaam kunnen binnendringen. Deze crèmes zijn alleen op doktersvoorschrift te bekomen. In de gewone cosmetica zitten te weinig werkzame stoffen om bijzondere effecten te hebben. De vitaminen moeten dus via een goede voeding in het lichaam worden opgenomen. Een goede hygiëne en het gebruik van verzorgende producten kunnen wel bijdragen tot een algemeen welbevinden, zolang men er maar geen wonderen van verwacht.

En wat kan je verwachten van schijfjes komkommer op licht gezwollen ogen en een yoghurtmasker als hydraterende crème? Het bewijs dat dergelijk huis- en tuinmiddeltjes werken ontbreekt, maar de dermatologen zijn het er in het algemeen over eens: baat het niet, het schaadt niet (behalve bij personen met een allergie).

Cellulitis en voeding

Wat in de volksmond cellulitis wordt genoemd is een normaal verschijnsel bij een groot deel van de vrouwelijke bevolking. Het onderhuidse vet bij de vrouw is in zuiltjes geschikt die loodrecht op de huid staan. Als enkele van deze zuiltjes vergroten, ontstaat een onregelmatig hobbelig aspect van de huid dat niet graag gezien is. Het feit dat bepaalde voedingsbestanddelen cellulitis zouden doen verdwijnen, is uit de lucht gegrepen.

Het enige wat men kan doen om cellulitis tegen te gaan, is het lichaamsgewicht zoveel mogelijk op peil houden via een goede voeding en voldoende lichaamsbeweging. Het jo-jo-effect (vermageren, verzwaren, vermageren, verzwaren, enz.) bevordert de vorming van cellulitis.

Wil je nog meer details hieromtrent surf naar :

zie ook artikel : Je ziet wat je eet



verschenen op : 14/01/2004 , bijgewerkt op 15/05/2019


pub