Diabetes: de spectaculaire voordelen van sardines

Laatst bijgewerkt: juli 2021
unspl-m-vis-sardine-bbq-6-7-21.jpg

nieuws Vette vis staat al langer bekend als een bron van belangrijke voedingsstoffen. Spaanse onderzoekers hebben nu ontdekt dat de toevoeging van sardines aan een gezond voedingspatroon het risico op diabetes helpt verminderen, en misschien zelfs de progressie ervan vertraagt. 

Vette vis bevat omega-3 meervoudig onverzadigde vetzuren, met bewezen cardiometabolische voordelen. Vooral sardines blijken belangrijk voor ons voedingspatroon: deze visjes zijn niet alleen rijk aan omega-3, maar ook aan de vitamines B (B3, B5, B12), D en E, selenium, calcium, fosfor en taurine (een aminozuur). Spaanse onderzoekers aan de Universitat Oberta de Catalunya onderzochten in hoeverre de gecombineerde werking van deze voedingsstoffen kunnen bijdragen tot een gunstig effect op diabetes.

Het team rekruteerde daarvoor senioren met de diagnose prediabetes, gekenmerkt door een nuchtere bloedglucose tussen 1 en 1,25 g/l (100 en 125 mg/dl). Zonder aanpak van de levensstijl (en vooral de voedingsgewoontes) van de deelnemers is het risico op diabetes groot. De onderzoekers stelden een voedingsprogramma op en volgde alle senioren gedurende een jaar. De voedingsvoorschriften waren uniform, op één verschil na: de helft moest 200 gram sardines per week consumeren. Metabole variabelen werden geregistreerd voor en na de follow-up.

Lees ook: Hoeveel vis moet je eten om hart- en vaatziekten te voorkomen?

De belangstelling ging vooral uit naar mensen met een zeer hoog risico op het ontwikkelen van diabetes. Vóór het begin van de studie vertegenwoordigden zij iets meer dan een derde (37%) van de "sardine-groep"; aan het eind van het programma was dit aandeel gedaald tot 8%. In de andere groep daalde dat percentage van 27% naar 22% over dezelfde tijdspanne. Ook andere parameters verbeterden veel duidelijker in de sardinegroep, zoals het "goede" (HDL) cholesterol, triglyceriden, insulineresistentie en bloeddruk.

Na bloedonderzoek op metabolieten schrijven de onderzoekers dit gunstige effect rechtstreeks toe aan de voedingsstoffen van sardines, waaronder omega-3, vitamine D en taurine. "Wij kunnen concluderen dat een aangepast dieet met sardinesupplementen een reëel beschermend effect heeft tegen de ontwikkeling van diabetes type 2 en in de preventie van cardiovasculaire aandoeningen”, meldden de onderzoekers na afloop. 

Lees ook: Supermarkten promoten te vaak ongezonde voeding

Als onderdeel van gezond dieet
Let wel, het toevoegen van sardientjes aan het dieet heeft enkel en alleen nut als de algemene voeding ook gezond en evenwichtig is, met een overvloed aan groenten en fruit als prioriteit en een beperking van de consumptie van rood of verwerkt vlees, producten met een hoog gehalte aan (verzadigde) vetten en toegevoegde suikers.

Lees ook: Supermarkten promoten te vaak ongezonde voeding


bron: Clinical Nutrition (www.clinicalnutritionjournal.com)

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram