Waarom kunnen sommige geuren ons zo bekoren?

Laatst bijgewerkt: maart 2021
123m-geur-5-6-20.jpg

nieuws Al sinds mensenheugenis omringen we ons met geuren: we kruiden ons voedsel, we gebruiken wierook, we sprayen parfum... Maar waarom trekken bepaalde geuren ons zo aan? 

Een Frans team van wetenschappers, verbonden aan Lyon Neuroscience Research Centre, toonde met behulp van gedrags- en medische beeldvorming aan dat geuren als beloningen fungeren voor onze hersenen. Dat komt omdat een zenuwbaan de bulbus olfactorius, het hersendeel dat geuren verwerkt, en olfactorische tuberkel in het beloningscircuit, met elkaar verbindt.

Dit beloningscircuit gaat een bepaald gedrag gaan stimuleren door de aanmaak van dopamine, een neurotransmitter die een gevoel van bevrediging teweegbrengt. Hetzelfde gebeurt als we suikerrijk voedsel eten. De stimulatie van de olfactorische knobbel als reactie op aangename geuren werd eerst aangetoond bij muizen, en vervolgens bij mensen, met behulp van functionele beeldvorming van de hersenen (fMRI).

Lees ook: Gebruik van geur stimuleert geheugen

Geparfumeerde ruimtes
De belonende kracht van aangename geuren werd daarnaast ook aangetoond door het gebruik van een procedure die ‘geconditioneerde plaatsvoorkeur’ wordt genoemd en die het mogelijk maakt het positieve affect (emotie, gevoel, impuls, enz.) dat door een stof wordt veroorzaakt te meten. Conclusie? We zijn geneigd meer tijd door te brengen op de plaats waar we een positief affect ervaren. De onderzoekers bewezen dat zowel dieren als mensen meer tijd doorbrengen in een aangenaam geparfumeerde ruimte in vergelijking met een ongeparfumeerde – en al zeker in een onaangenaam ruikende – ruimte.

Bronnen:
www.crnl.fr
www.cell.com

Lees ook: Natuurlijke middeltjes voor een heerlijke geur in huis


bron: Sofie Van Rossom - gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram