Patiëntvriendelijke ziekenhuizen bekroond

Laatst bijgewerkt: januari 2015

nieuws Het Vlaams Patiëntenplatform vzw (VPP), een platform van meer dan 100 patiëntenverenigingen in Vlaanderen, reikt voor de tweede maal een oorkonde uit aan de ziekenhuizen die ervaringen van patiënten meten via de Vlaamse Patiënten Peiling én die hun website laten beoordelen op de patiëntgerichtheid ervan. Gerichte informatie aanbieden aan patiënten en hun ervaringen in kaart brengen is belangrijk om een goede zorg te kunnen leveren.

Het Vlaams Patiëntenplatform wil alle ziekenhuizen in de bloemetjes zetten die via de Vlaamse Patiënten Peiling werk maken van het meten van patiëntenervaringen en ook deelnemen aan de kwaliteitsindicator over de patiëntgerichtheid van hun ziekenhuiswebsite. In het kader van het VIP² kwaliteitsindicatorenproject ontwikkelde het Vlaams Patiëntenplatform een vragenlijst die gebruikt werd om patiëntenervaringen te meten. Zo peilt de Vlaamse Patiënten Peiling onder meer naar een goede informatieverstrekking, bejegening, respect voor privacy, patiëntveiligheid en participatie in beslissingen. Ten slotte kan de patiënt het ziekenhuis een rapportcijfer geven voor de opname en wordt gevraagd of de patiënt het ziekenhuis zou aanbevelen aan familie en vrienden.


De tweede kwaliteitsindicator die binnen de deelnemende ziekenhuizen gemeten werd, gaat na in welke mate ziekenhuiswebsites patiëntgerichte informatie aanbieden. Dit betekent informatie die relevant en gemakkelijk vindbaar is voor patiënten. Medewerkers van het Vlaams Patiëntenplatform vzw beoordeelden de ziekenhuiswebsites op acht aspecten aan de hand van een meetinstrument:
• gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid,
• praktische informatie,
• informatie over de visie en het beleid van het ziekenhuis,
• informatie over het zorgaanbod van het ziekenhuis,
• informatie over de kostprijs van zorg,
• informatie over privacy en patiëntenrechten,
• patiëntenvoorlichting en –ervaringen,
• interactiemogelijkheden van de website.
Het VPP vindt het belangrijk dat naast het meten van klinische kwaliteit ook de ervaringen van patiënten meegenomen worden. Op basis van de resultaten kan elk ziekenhuis verbeteracties opzetten en zichzelf in de toekomst ook vergelijken met andere ziekenhuizen.

De ziekenhuizen die het Vlaams Patiëntenplatform graag in de bloemetjes zet, zijn:
• Ziekenhuis Oost-Limburg, Genk
• Jessaziekenhuis, Hasselt
• AZ Vesalius, Tongeren
• AZ Sint-Elisabeth, Herentals
• Imeldaziekenhuis, Bonheiden
• GZA ziekenhuizen, Antwerpen
• Sint-Jozefkliniek, Bornem
• AZ Monica, Antwerpen
• Universitair Ziekenhuis, Antwerpen
• Algemeen Ziekenhuis, Turnhout
• AZ Sint-Lucas, Gent
• OLV ziekenhuis, Aalst
• Universitair Ziekenhuis, Gent
• ASZ Aalst
• Sint-Vincentiusziekenhuis, Deinze
• AZ Alma, Eeklo – Sijsele
• AZ Nikolaas, Sint-Niklaas
• AZ Glorieux, Ronse
• AZ Jan Portaels, Vilvoorde
• RZ Heilig Hart, Leuven
• O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis, Waregem
• Sint-Jozefskliniek, Izegem
• AZ Groeninge, Kortrijk
• AZ Damiaan, Oostende
• AZ Delta, Roeselare
• Koningin Elisabeth Instituut, Oostduinkerke
• Sint-Rembertziekenhuis, Torhout
• AZ Sint-Augustinus, Veurne
• AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV
• AZ Sint-Lucas, Brugge
• Jan Ypermanziekenhuis, Ieper
• Sint-Andriesziekenhuis, Tielt


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram