Oefeningen voor lage rugpijn

Laatst bijgewerkt: juni 2010
bekkenkanteling.jpg

nieuws Oefeningen kunnen het herstel van lage rugpijn niet versnellen. Maar rekoefeningen kunnen helpen om opgespannen spieren te laten ontspannen. Als u voldoende hersteld bent, is het goed om oefeningen te doen om uw spieren te versterken.

Rekoefeningen
Knieën optrekken
Ga op uw rug liggen met gebogen knieën en uw voeten plat op de grond. Trek met uw handen een knie langzaam naar uw borst. Houd deze houding dertig tellen vol. Laat het been daarna langzaam zakken. Pak dan de andere knie en herhaal de oefening.

Kantelen van het bekken
Maak uw rug zo hol mogelijk door uw billen naar achteren en uw buik naar voren te steken. Trek daarna geleidelijk uw onderrug weer recht door de onderbuik in te trekken en de billen tegen elkaar te knijpen. U kunt deze oefening liggend, zittend, staand of op handen en knieën uitvoeren. U kunt deze oefening met de ademhaling combineren: inademen met holle rug, en uitademen met rechte rug.

Versterken van de spieren
Buikspieren
Ga op uw rug liggen, met gebogen knieën en uw voeten plat op de grond. Raak met uw vingers uw knieën aan en hou deze houding zo lang mogelijk vol. Ontspan daarna een minuut en herhaal de oefening.

Rugspieren
Ga op uw buik liggen met gestrekte armen en benen. Til vervolgens uw armen en benen op en hou dit zo lang mogelijk vol. Ontspan daarna een minuut en herhaal de oefening.
Veel bewegen en algemene conditie verbeteren

zie ook artikel : Beweegtips bij lage rugpijn


bron: Nederlands Huisartsen Genootschap
verschenen op : 27/11/2007 , bijgewerkt op 24/06/2010


pub