De gezondheidsvoordelen van komijn

Laatst bijgewerkt: mei 2021
unspl-m-kumijn-30-4-21.jpg

dossier Komijn wordt al duizenden jaren gewaardeerd als specerij en als geneesmiddel. Het wordt gebruikt in onder andere kerrie, chili en kip tandoori. Volgens de traditionele geneeskunde bevordert het zaad de spijsvertering, maar komijn heeft nog andere deugden.

De gezondheidsvoordelen van komijn
- Komijn is rijk aan onder andere ijzer, magnesium, fosfor en bètacaroteen (dat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A, al blijven de effecten natuurlijk beperkt, aangezien het kruid slechts in heel lage doses wordt geconsumeerd.
- Komijn staat erom bekend de meeste spijsverteringsstoornissen te voorkomen en te verlichten. De carminatieve (tegen darmgas) en krampstillende eigenschappen helpen tegen een opgeblazen gevoel en maagpijn. En er wordt gezegd dat het een zeer effectief afslankingskruid is.
- Komijn heeft een hoge concentratie aan antioxidanten: vitamine A en C, polyfenolen, terpenen, flavonoïden, alkaloïden. Het vermindert oxidatieve stress, een van de oorzaken van celveroudering.
- Komijn bevat antiseptische en antivirale eigenschappen, om de genezing van verkoudheden te versnellen, en werkt ontstekingsremmend
- In India wordt het voorgeschreven tegen slapeloosheid, om koorts te verminderen en om de borstvoeding te stimuleren.
In poeder of in zaden?
Om de gezondheidsvoordelen van komijn optimaal te benutten, kies je beter voor de zaden dan voor de gemalen zaden. Zorg ervoor dat de zaden droog zijn, een kleur hebben van kaki groen tot licht bruin, en dat ze een aangename geur hebben. 

Komijnzaad kan enkele maanden worden bewaard bij kamertemperatuur, in een luchtdichte verpakking, uit de buurt van vocht en licht.
Hoe gebruik je het? 
Je kan ze best kort roosteren en dan toevoegen aan gerechten, net als elke andere specerij. Voor een intensievere werking, bijvoorbeeld in geval van spijsverteringsproblemen, kan je na de maaltijd een koffielepel komijnzaadjes in een kopje warm water een tiental minuutjes laten trekken. Drink daarna de thee op met kleine slokjes.

Lees ook: Hoe lang kan je specerijen bewaren?


bron: Barbara Simon

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram