Welke vis eet u beter niet tijdens de zwangerschap?

Laatst bijgewerkt: november 2019
123-vr-zw-buik-vis-03-16.jpg

nieuws Tijdens de zwangerschap eet u bepaalde soorten vis beter niet of niet te veel. Ze kunnen namelijk besmet zijn met bacteriën of soms te hoge concentraties schadelijke stoffen, zoals kwik of dioxines, bevatten.

Vis(producten) die u beter niet eet tijdens de zwangerschap

• Rauwe of onvoldoende gebakken vis of visgerechten, zoals tonijn-, zwaardvis- of zalmtartaar of -carpaccio, sushi, sashimi, rauwe oesters, mosselen of sint-jakobsschelpen, eet u beter niet, omdat deze besmet kunnen zijn met bacteriën zoals Listeria.
Door de vis en schaal- of schelpdieren goed te bakken of te koken worden de microben gedood, zodat u ze wel kunt eten. Gekookte mosselen of garnalen bijvoorbeeld kunt u gerust eten. Tijdens het koken wordt wel afgeraden om de nog niet gare vis te proeven.

• Voorverpakte of vacuümverpakte vis kan de listeriabacterie bevatten. Het gevaar zit in de verpakking: de listeria kan zich daarin door het lange bewaren vermenigvuldigen tot gevaarlijke hoeveelheden.
Als u gerookte vis gebruikt in een warm gerecht kan het geen kwaad, omdat (voldoende) verhitting de bacterie onschadelijk maakt.

• Gerookte, gemarineerde of gepekelde vis, zoals gerookte zalm of makreel of gepekelde haring, wordt afgeraden. Dit geldt vooral voor wilde vissoorten die vaker besmet zijn dan gekweekte vissen. Op de verpakking van de vis kunt u terugvinden of de vis gekweekt of in het wild gevangen werd.

• Slaatjes op basis van vis, zoals krabsla of tonijnsla, zijn ook gevoelig aan besmetting met microben. U kunt deze dus beter vermijden.

Vis(producten) waarvan u niet te veel mag eten tijdens de zwangerschap
• Sommige vissen bevatten relatief hoge concentraties zware metalen zoals kwik, waarvoor ongeboren baby’s gevoelig zijn. Vooral roofvissen zoals zwaardvis, (verse) tonijn, (snoek)baars, haai, marlijn, en koningsmakreel bevatten veel kwik in vergelijking met andere vissen.
Alhoewel de maximum toegelaten concentraties zware metalen zelden worden overschreden, wordt toch aangeraden om tijdens de zwangerschap niet te veel van deze vissen te eten, maximaal één portie van 100 g per week.
Dit geldt niet voor tonijn in blik: deze is meestal afkomstig van de kleinere gestreepte tonijn (skipjack) die veel minder kwik bevat.

• Vette vis, zoals haring, zalm, makreel, sardines, forel..., kan vrij hoge concentraties dioxines en PCB's bevatten. Omdat de gezondheidsvoordelen van vette vis (onder meer door de aanwezigheid van omega-3 vetten) veel groter zijn dan de mogelijke nadelen, wordt aangeraden om deze vis toch te eten tijdens de zwangerschap, maar voor alle zekerheid maximaal één keer per week.

• Paling is ook een vette vis. Omwille van de soms erg hoge concentraties PCB's en dioxines wordt consumptie van 'wilde' (zoetwater)paling tijdens de zwangerschap afgeraden. Gekweekte paling is wel veilig, en kunt u gerust één keer per week eten.

Bronnen:

www.gezondzwangerworden.be/vis

www.kindengezin.be/zwangerschap-en-geboorte/zwanger/voeding-en-beweging/eet-gezond/

www.vigez.be/themas/voeding-en-beweging/actieve-voedingsdriehoek/vlees-vis-eieren-en-vervangproducten/is-elke-dag-vis-eten-ongezond

www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/lekker-vis-eten-tijdens-de-zwangerschap.aspx

www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3761?utm_source=feed&utm_medium=rss&utm_campaign=ej 






pub