Zoekresultaten voor wandelen (224 artikels)

Wandel je gezond

Wandel je gezond 23/03/2019 - Wandelen is een zeer toegankelijke sport: iedereen kan het, het kost niets en je kan het overal doen, alleen of in gezelschap. En er is nog een extra bonus: wandelen is goed voor je gezondheid en voor je lijn!

Wekelijks 2,5 uur wandelen redt 37.000 levens

Wekelijks 2,5 uur wandelen redt 37.000 levens 14/01/2014 - Meer wandelen zou jaarlijks tot 300.000 minder gevallen van diabetes type 2 leiden. Dat blijkt uit een rapport van de Britse wandelfederatie Rambles en kankerstichting MacMillan.

"Wandel je slank en gelukkig", een boek over de voor(oor)delen van wandelen

3/05/2021 - Wandelen en afslanken worden niet snel aan elkaar gelinkt. Toch is gezondheids- en wandelcoach Lies Helsloot ervan overtuigd dat het een geslaagde match is. In haar boek Wandel je slank en gelukkig wil ze korte metten maken met de vooroordelen over wandelen.

Is het gezond om te wandelen vlak na het eten?

Is het gezond om te wandelen vlak na het eten? 14/01/2022 - Dat wandelen in de natuur gezond is, weten we ondertussen allemaal. Maar hoe zit het met wandelen meteen na het eten? Is het een goed idee om vlak na je lunch of avondmaal nog snel even de benen te strekken?

Eén uur per dag wandelen verlaagt kans op borstkanker

Eén uur per dag wandelen verlaagt kans op borstkanker 25/11/2013 - Vrouwen kunnen na de menopauze de kans op borstkanker aanzienlijk verlagen als zij één uur per dag gaan wandelen. Dat blijkt uit een studie van de American Cancer Society.

Wandelen vermindert kans op beroerte

Wandelen vermindert kans op beroerte 17/02/2014 - Oudere mannen die dagelijks enkele uren wandelen hebben veel minder kans op een beroerte dan leeftijdsgenoten die zelden of nooit wandelen.

Wandelen verhoogt overlevingskansen bij prostaatkanker

9/03/2011 - Mannen met prostaatkanker die minstens 1,5 u per week wandelen (aan een stevige pas), hebben tot 50% minder kans om vroegtijdig te overlijden in vergelijking met sedentaire lotgenoten.

Waarom is wandelen zo gezond?

Waarom is wandelen zo gezond? 30/05/2022 - Wandelen is even goed als lopen om hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk of diabetes te voorkomen. Dat blijkt uit een studie waarbij onderzoekers de gezondheidseffecten vergeleken bij ruim 33.000 joggers en 15.000 wandelaars tussen 18 en 80 jaar oud.

Wandelen voorkomt heupbreuken bij oudere vrouwen

10/12/2002 - Postmenopauzale vrouwen die wekelijks gedurende één uur wandelen, zien hun risico op een heupbreuk met 6% dalen over een periode van 12 jaar, in vergelijking met vrouwen die geen enkele vorm van lichaamsbeweging hebben.

Wat is beter: wandelen of lopen?

Wat is beter: wandelen of lopen? 4/11/2021 - Wat is beter voor de gezondheid, wandelen of lopen? Het is een vraag die velen zich stellen, maar die niet eenduidig te beantwoorden valt. Want ze zijn allebei goed voor de gezondheid, alleen hebben beide specifieke voordelen en hangt veel af van je doelstellingen en mogelijkheden.

Wandelen tegen hartinfarct en beroerte

13/06/2014 - Nieuw onderzoek in het tijdschrift The Lancet laat zien dat het risico op hartinfarct en beroerte afneemt als diabetespatiënten dagelijks wandelen.

Wandelen en yoga goed voor postmenopauzale vrouwen

25/08/2007 - Vrouwen na de menopauze die regelmatig wandelen of yoga beoefenen voelen zich beter dan vrouwen die weinig of niet bewegen en hebben ook minder menopauzale klachten.

Waarom is een wandeling in de natuur zo goed voor je gezondheid?

Waarom is een wandeling in de natuur zo goed voor je gezondheid? 23/09/2022 - Uit onderzoek blijkt dat er een direct verband is tussen een wandeling in de natuur en geestelijke gezondheid. Een uur wandelen in het bos vermindert zichtbaar stressmarkers in de hersenen.

Seks even goed als sport?

Seks even goed als sport? 16/01/2014 - Tijdens een gemiddelde vrijpartij verbrandt u mogelijk iets meer caloriën dan wanneer u gaat wandelen (aan 4,8 km per uur), maar minder dan wanneer u gaat joggen (aan 8 km per uur).

Wandelen volstaat niet om fit te blijven

12/11/2006 - Volgens onderzoekers van de Canadese University of Alberta volstaat wandelen niet als fitnesstraining om hart en longen gezond te houden. Daarvoor zijn intensievere inspanningen nodig.

Nordic walking

30/11/2010 -

Regelmatig bewegen na menopauze vermindert kans op borstkanker

Regelmatig bewegen na menopauze vermindert kans op borstkanker 7/09/2014 - Vrouwen die na de menopauze actief blijven en elke week een paar uur wandelen of een andere sport beoefenen, hebben minder kans op borstkanker dan hun minder actieve leeftijdsgenoten.

Fruit en wandelen verhoogt overlevingskans vrouwen met borstkanker

25/07/2007 - Vrouwen met borstkanker hebben een 50% grotere overlevingskans als ze regelmatig fruit of groenten eten (5 porties per dag) én wandelen (dagelijks minstens 30 minuten).

Wandel je fit

30/11/2010 -

Mediteren kan je ook al wandelend doen

Mediteren kan je ook al wandelend doen 22/03/2021 - We horen vaak over de voordelen van mediteren, maar het gebruikelijke stilzitten en zich concentreren op de ademhaling werkt niet voor iedereen. Gelukkig bestaat er ook een actievere vorm, die je heel gemakkelijk in je dagelijkse leven kan inpassen: meditatief wandelen of wandelmeditatie.

Metatarsalgie: klachten, oorzaken, diagnose en behandeling

Metatarsalgie: klachten, oorzaken, diagnose en behandeling 12/04/2021 - Metatarsalgie betekent letterlijk 'pijn aan de middenvoetsbeentjes'. Deze voetpijn bevindt zich aan de onderkant van de voet, net achter het begin van de tenen en wordt meestal opgeroepen door (langdurig) staan, wandelen of hardlopen.

Verrassend: de impact van wandelen in de buitenlucht op onze hersenen

Verrassend: de impact van wandelen in de buitenlucht op onze hersenen 8/10/2021 - Alsmaar meer onderzoekers focussen zich op de effecten van wandelen in groene zones zoals stadsparken, bossen en velden, en in de buurt van water, zoals aan de zee, een rivier of een meer, omdat het niet alleen fysieke voordelen biedt, maar ook een impact zou hebben op onze hersenwerking.

Hoeveel moet u bewegen om extra feestcaloriën kwijt te spelen?

Hoeveel moet u bewegen om extra feestcaloriën kwijt te spelen? 2/01/2014 - Tijdens de voorbije feestdagen zult u wellicht veel meer hebben gegeten en gedronken dan normaal. Onderstaand lijstje geeft u een idee over hoeveel u extra moet bewegen om die extra-caloriën weer kwijt te raken.

Wandelen tegen etalagebenen

30/11/2010 -

Bewegen vermindert risico op beroerte

1/09/2000 - Vrouwen die dagelijks een half uur wandelen, lopen tot een derde minder risico op een beroerte dan hun niet-actieve leeftijdsgenoten. Hoe meer fysieke inspanning ze leveren, hoe lager het risico.

Diabetes beter geregeld dankzij korte wandeling na het eten

Diabetes beter geregeld dankzij korte wandeling na het eten 26/12/2016 - Het is algemeen bekend dat lichaamsbeweging bij type 2 diabetes een gunstige uitwerking heeft op de bloedglucose. In een recente studie stelden wetenschappers uit Nieuw-Zeeland vast dat het effect iets groter is wanneer men na iedere maaltijd 10 minuutjes gaat wandelen in plaats van een dagelijkse wandeling van een half uur.

Volwassenen die in de stad wonen bewegen meer

4/06/2012 - Wie in de stad woont, wandelt en fietst per dag gemiddeld een kwartier meer dan plattelandsbewoners. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit Gent.

Een hond in huis maakt ons socialer

19/02/2014 - Honden zijn de beste vrienden van de mens, wordt wel eens gezegd, maar ze maken ons ook socialer. Onderzoek aan de universiteit van Chicago wees uit dat een hond ervoor zorgt dat we ons minder geïsoleerd voelen, en dat we meer contact gaan zoeken met anderen.

Waarom tranen je ogen als je buiten bent?

Waarom tranen je ogen als je buiten bent? 21/10/2021 - Oogartsen horen vaak de klacht van tranende ogen in de wind of bij het buiten komen. Dit kan gaan van een vochtig gevoel in de ogen, tot krokodillentranen bij het wandelen in de koude lucht.

Sporten is ook bij slechte luchtkwaliteit gezond

Sporten is ook bij slechte luchtkwaliteit gezond 31/05/2016 - Volgens een Britse studie in het tijdschrift Preventive Medicine zijn de gezondheidsvoordelen van wandelen of fietsen in vervuilde stadslucht groter dan de nadelen van het inademen van vervuilde lucht.

Rubrieken

wandelen

volgopfacebook

volgopinstagram