Gerelateerde artikels
ADHD-medicatie verbetert schoolprestaties niet of nauwelijks
nieuws
Medicatie voor kinderen met ADHD heeft een positieve invloed op het gedrag maar niet of nauwelijks op de schoolprestaties. Dat blijkt uit onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Zij adviseert daarom behandelaren om medicatie niet voor te schrijven met als doel schoolprestaties te verbeteren. De landelijke netwerkorganisatie voor professionals in de kinder- en jeugdpsychiatrie heeft haar informatievoorziening voor ouders, leerkrachten en behandelaars aangepast op basis van de resultaten van haar onderzoek.
Zeventig procent van de kinderen met ADHD heeft baat bij medicatie wanneer het gaat om het verminderen van bekende klachten als aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit. Methylfenidaat – de werkzame stof in medicijnen zoals Ritalin of Concerta – zorgt ervoor dat de productiviteit van rekenen met 8 procent toeneemt en de nauwkeurigheid van het rekenen met 3 procent. Het leidt niet tot verbeteringen in de nauwkeurigheid van het lezen. De verbeteringen in schoolprestaties zijn klein vergeleken met verbeteringen in het gedrag.
De kleine effecten die ADHD-medicijnen hebben op de leerprestaties van kinderen met ADHD, kunnen niet verklaard worden door verbeteringen in hun gedrag in de klas. Ook toont het onderzoek dat ADHD-medicijnen geen invloed hebben op geheugen- en aandachtsfuncties die belangrijk zijn om goed te kunnen leren en dat kinderen met ADHD niet meer gemotiveerd zijn voor school wanneer zij ADHD-medicijnen gebruiken.
Eerst therapie, dan medicijnen
Bij de behandeling van milde tot matig ernstige ADHD moeten de behandelaren eerst kijken naar een psychosociale aanpak van problemen, voordat zij op medicatie overgaan, zo besluit het onderzoek. Behandelaars moeten terughoudend zijn met het voorschrijven van medicatie wanneer ze zien dat de nadruk ligt op de aanpak van teruglopende schoolprestaties. De landelijke netwerkorganisatie voor professionals in de kinder- en jeugdpsychiatrie heeft haar informatievoorziening voor ouders, leerkrachten en behandelaars aangepast op basis van de resultaten van het onderzoek.
Bron