Chronische hoofdpijn door teveel pijnstillers

Laatst bijgewerkt: June 2011 | 1 reacties
man-hoofdp-depr-stress-170_400_06.jpg

nieuws Regelmatig en overmatig gebruik van pijnstillers is de belangrijkste oorzaak van chronische hoofdpijn. Dat blijkt uit een studie aan de Universiteit Leiden.
Bij meer dan veertien keer per maand hoofdpijn in een periode van minstens drie maanden is er sprake van chronische hoofdpijn. Volgens gebruiken veel mensen met chronische hoofdpijn (4 procent van de bevolking) te veel pijnstillers. Indien ze zouden stoppen met pijnstillers, zou hun hoofdpijn verbeteren.

Ook in België zouden minstens honderdduizend mensen kampen met chronische hoofdpijn als gevolg van overmatig gebruik van pijnstillers, aldus professor Koen Paemeleire van de dienst neurologie van het Universitair Ziekenhuis Gent. Bij sommige pijnstillers treedt er al vanaf een gebruik van tien dagen per maand extra hoofdpijn op. De professor raadt dan ook iedereen aan om niet vaker dan acht dagen per maand pijnstillers in te nemen. En dan ook nog maximaal twee pijnstillers per dag.

Mensen die vaak hoofdpijn hebben, raadt hij aan om hun aandoening preventief te bestrijden. Hij vindt het ook nuttig dat zij een "hoofdpijndagboek" bijhouden, waarin ze noteren hoeveel pijnstillers ze dagelijks en maandelijks innemen. Veel mensen onderschatten namelijk hun pijnstillergebruik, maar kunnen door het op te schrijven het inzicht krijgen dat ze hun gebruik best matigen.


verschenen op : 20/06/2011 , bijgewerkt op 20/06/2011

1 reacties

bekijk alle 1 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub