Krachttraining verlaagt kans op metabool syndroom

Laatst bijgewerkt: August 2017 | 1 reacties
123-krachttraining-sport-gewichth-07-17.jpg

nieuws

Minder dan een uur krachttraining per week verlaagt de kans op metabool syndroom, een verzamelnaam voor symptomen als overgewicht, hoge bloeddruk en verhoogde bloedsuiker. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek op de website Mayo Clinic Proceedings. 

Onderzoekers van het Radboudumc in Nijmegen keken samen met Engelse, Spaanse en Amerikaanse collega’s naar de effecten van krachttraining bij 7.418 mannen en vrouwen van middelbare leeftijd die zich van 1987 tot 2006 preventief lieten onderzoek in een ziekenhuis in de Verenigde Staten. Bij de start van het onderzoek waren alle proefpersonen gezond. De onderzoekers keken naar het ontstaan van het metabool syndroom. De symptomen als overgewicht, hoge bloedruk en verhoogde bloedsuiker zijn een belangrijke veroorzaker van onder andere hart- en vaatziekten en diabetes type 2.
 Gedurende het onderzoek ontwikkelde 15 procent van de groep metabool syndroom. Mensen die voldoen aan de richtlijnen voor krachttraining (twee of meer sessie per week), hadden gemiddeld 17 procent minder kans op het krijgen van metabool syndroom. Een tot zestig minuten krachttraining per week gaf al 29 procent minder kans. De invloed van ander goed gedrag, zoals niet roken en regelmatige duurtraining, telde niet mee in deze berekeningen. Intensiever sporten gaf geen extra voordeel. Ook maakt het weinig verschil of mensen de krachttraining alleen in het weekend deden, of uitsmeerden over de gehele week.

Esmée Bakker, auteur van het onderzoek: "Een kleine hoeveelheid krachttraining, bijvoorbeeld twee keer een half uurtje in het weekend, heeft het meest gunstige effect. Dit advies zou standaard tot de doktersadviezen mogen behoren om metabool syndroom te voorkomen.”

Bron:
www.radboudumc.nl/nieuws/2017/uurtje-sportschool-verlaagt-kans-op-metabool-syndroom


verschenen op : 18/08/2017

1 reacties

bekijk alle 1 reacties

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub